vrijdag 23 september 2016

Rio Douro, Figueira da Foz en Nazaré

Steeds met een zwakke NW wind, dus op de motor, gaan we naar de nieuwe Marina aan de monding van de Douro. Zeer chique, hier passen we niet. We worden door een heel team naar de ligplaats begeleid. Dat is tussen twee grote plastic motorboten met waterscooters op het zwemplateau. Het havenkantoor is rvs en marmer en de nacht kost € 44,00. Op de kade spreek ik een man met een klein hondje, die 41 jaar voor een Nederlandse reder heeft gewerkt. Nu met pensioen. Terug in zijn dorp. We lopen de jachthaven uit en komen in een vissersdorpje, een wasgebouw met buiten drooglijnen, kleine straatjes, overal cafés, op de stoep worden kippen en vis gegrilld. We eten een verse tunasteak van 3 cm dik en een biefstuk die twee keer zo groot is als ons bord. We vertrekken vroeg, de nachtwaker (in uniform met hond) klopt om 7 uur aan de boot om ons de deposit voor het toegangspasje terug te geven. Niet eens gedouched.

Om 18 uur leggen we aan in Figueira da Foz. We konden het ons niet voor de geest halen, maar nu weten we het weer. Van de vorige reis. Een mooi stadje. Groter dan Póvoa. Mooie bankgebouwen, postkantoren en een schouwburg. Het breedste strand van Portugal, veel vrachtschepen, die in het voorbijvaren de hele jachthaven op zijn kop zetten. En een hele mooie mercado. We kopen kip (frango), sla en tomaten. Bij de kaasboer praten we in het Engels met een klant, die in Nederland in de offshore werkte. Samen met de kaasboer laat hij ons verschillende kazen en worsten proeven. We kopen de lekkerste, een Spaanse kaas uit Murcia. Hij nodigt ons uit voor een glaasje wijn, maar we zijn bang dan niet meer op tijd weg te komen naar Nazaré. Wat nu ook niet zó erg zou zijn. Alleen zondag en maandag is er harde wind, dan willen we in Lissabon liggen.

Om 12 uur varen we dus uit naar Nazaré. 35 mijl in de zon met weer weinig wind uit NW. De zee is glad als een spiegel. Er is alleen deining. We zien geen vogels, geen vissersboeien, geen vissen. Het is vreemd  stil. Dwars voor de baai van Nazaré is het 110 m diep. Dat heeft het effect, dat de deining daar achter helemaal weg is. Dan ligt de haven nog achter twee dammen. Dit is de meest beschermde haven die we ooit gezien hebben. De steigers zijn wat wankel en volgepoept. Er liggen boten uit Finland, Engeland, Duitsland en Nederland. De boot van Rainer en Ursula zien we op de kant staan. De havenmeester is naar huis. We zien morgen wel verder. We eten eerst kip met sla. En heerlijke Vino Verde van de Aldi.

In Noord Spanje voeren we een dag gelijk op met Rainer en Ursela. Ze maakten foto’s van de Annalena. Vandaag toegestuurd gekregen. Op de onderste foto zie je alleen het topje van onze mast. Masthoogte: 16,50 meter.