Póvoa de Varzim. Niet de naam van
de zoveelste waardeloze spits van Feyenoord, maar een soort Zandvoort aan Zee.
In de jachthaven liggen wat Engelsen, vier Nederlanders, twee Noren, een
Duitser. Na vier dagen is alleen de Duitser vertrokken, de rest ligt hier vast
of is nog aan het nadenken waar ze de winter gaan doorbrengen.
Wij liggen hier
voorlopig ook even vast: er stond 10 cm diesel onder de brandstoftank. Beter
gezegd: de tank stond in 10 cm diesel. Na het wegpompen en droogmaken lag er de
volgende dag weer 2 cm. De tank zou dus wel eens kunnen lekken. In overleg met
Isaac de scheepsmonteur alhier de tank eruit gehaald, terwijl Rommy en Lynn een
dagje naar Porto zijn. Iemand moet toch het leuke werk doen. Aan de onderkant op
meerdere plaatsen doorgeroest. Roestvrij staal. Bouwjaar 2007. Italiaans
fabrikaat. Er komt een nieuwe tank uit Nederland, tot dan rest ons niets anders
dan uitstapjes naar Porto. Heb maar geen medelijden. Dat is so wie so een
waardeloze emotie.
Ik loop hier wat
rond en praat met iedereen. Ik heb ook foto’s gemaakt boten. De boot van Frans
uit Herkingen, een klein bootje uit Rotterdam, een houten boot waar het gat voor
het kompas al in zit, wat gevalletjes van schade (nee, onze verzekering is nog
niet geregeld). Eén bootje stond er knap bij, maar de trailer is doormidden
gegaan.
Ik zie ook een
Trismus 37, dat is onze boot. Ligt er verwaarloosd bij. Dan zie ik in de romp
een rij gaatjes geboord. Dit is cocaïnesmokkel geweest. De hele boot is van
binnen afgebroken. Zo te zien zat de coke onder de watertanks. Een plaats waar
wij ook wel aan gedacht hebben (je moet zo’n reis bekostigen), maar dat is
blijkbaar geen goed idee. Boot is te koop,
eigenaar zit nog vast.
In veel havens
ligt in een hoek zo’n boot. De bemanning zit in de gevangenis en niemand doet
iets aan de boot. Ze vervallen langzaam.
Als ze dreigen te zinken, worden ze gesloopt. Erg zonde van zo’n boot.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten