Na een perfecte oversteek
liggen we in Little Bay. De douane beambte is uiterst behulpzaam. Laat Rommy
alvast naar de Haven Autoriteit gaan, terwijl ik de boot en paspoortgegevens
invul. To kill time, zegt hij. Heel bijzonder. Er is wat swell, het schommelt
licht, maar daar slaap je goed op. We worden ’s nachts alleen opgeschrikt door
de fluit (hoorn voor de landrotten) van de veerboot. We liggen midden in zijn
aanloop naar de kleine jetty. Wij niet alleen, we waren gewoon bij de andere
boten gaan liggen. Met veel lawaai gaat de veerboot rakelings tussen ons en een
Engels bootje door. Om ons te laten schrikken? Bad seamanship. ’s Morgens gaan
we een stukje verder liggen. Onze ankerprocedures zijn al zo ingesleten, dat
dat geen probleem meer is. Alleen klaagt Rommy over mijn kleine gebaren. Ik
geef aanwijzingen (vooruit, achteruit, rechts, links) in de stijl van Gergiev.
Klein, soms maar het opheffen van een pink, maar alles zit erin. Het vergt
grote oplettendheid van het orkest.
Het uitzicht op de
voormalige hoofdstad Plymouth is indrukwekkend. Wat daken en bovenverdiepingen
steken boven de as uit. Ook het scorebord van het cricketveld staat in de
asvlakte. De as is vruchtbaar, zodat alles dichtbegroeid is. Dat maakt het op
het eerste gezicht wat vriendelijker. We lopen door een hotel: zwembad vol met
as, alle zalen bedekt met 20 cm as. De as is het enige exportproduct, er zijn
vier bedrijven die het fijnmalen en als bouwstof verkopen. Moet je aan denken,
als je Montserrat op een cementzak ziet staan. Er kwamen 19 mensen om, boeren
die de exclusion zone waren binnen geglipt om hun vee te verzorgen. In het
Observatie Centrum was een film te zien over de uitbarsting. Het was een reeks
explosieve uitbarstingen en de lava was dik als tandpasta. Rotsblokken van
meters doorsnede werden de lucht in geslingerd.
We steken de rivier over
die bij Plymouth in zee stroomt. De brug van voor de uitbarsting moet 2 meter
onder ons onder de as liggen, nu loopt de weg door de bedding naar de overkant.
Bij hevige regenval komt er water dat weer as en stenen meesleurt, dan kan je
niet oversteken. Hier zijn de vier asbedrijven. De baai is nu een landtong. Ten
zuiden van de rivier mag niemand meer wonen. Voorlopig. De huizen van de
ministers en de rechter in de heuvels zijn niet getroffen, maar staan al 20
jaar leeg.
Vanaf het observatorium heb
je goed zicht op de Soufriere Hills Vulcano, die onafgebroken stoom uitstoot,
zodat hij steeds in een wolk is gehuld.
Aan de noordkant wonen
nog 4000 mensen, die blij zijn, dat ze niet in een flat bij London zitten zoals
de meeste evacuées. Het ziet er allemaal fris en schoon uit. George Martin had
hier een opnamestudio en heeft samen met artiesten het cultureel centrum
bekostigd. Het witte hotel waar de artiesten verbleven ligt prachtig. De oude
studio lag in het rampgebied. De Stones, Boy George, iedere taxichauffeur heeft
ze wel eens rondgereden.
Ik vroeg op Antigua een
man met rastahaar en oude auto of je het huis van Clapton kon zien. I wish I could. Can you? I meant, can you see it from the road, I
thought you were local. I look local, yeah, the hair, I am not. He was the
best. Jimmy was the best. Yes. See
you man…
Michel van de Nederlandse
van der Stadt, die verderop is komen liggen komt langs. We vertellen over onze
tocht naar Plymouth. Ik had hem gezien op Tenerife, maar niet gesproken. Ze
hebben de halve overtocht met de hand gestuurd. De aandrijfriem van de
electrisc he stuurautomaat brak en ook de reserve riemen braken meteen.
Oorzaak: de riempjes zijn versterkt met metaalweefsel, dat oxideert. Ook de
reserve riempjes die je tegelijkertijd met de automaat kocht oxideren en
breken. Weer wat geleerd. Ze hadden een duikschool op Gran Canaria en kunnen
onderweg wat bijverdienen als instructeur. Genoeg om zonder haast de wereld
rond te gaan.
Er kwam ook een
Nederlandse catamaran binnen, die leek te gaan ankeren in de vaarroute van de
veerboot. Ik riep naar ze, maar het bleken Polen te zijn. Nee, er werd toch nog
een Nederlander opgeduikeld. Toen begrepen we elkaar.
Het wordt tijd, dat wij
belasting gaan betalen over onze boten.
Er legt een grote bak met sleepboot aan. Een heel gedoe met touwen naar de kant. Zandauto's komen aanrijden. We gaan het meemaken: de export van vulkanische as. De vrachtauto's rijden leeg de bak op en een shovel vult ze met stenen. Stenen? Stenen genoeg toch? Als we met de dinghy water gaan halen vraag ik uitleg bij de opzichter. Het zijn stenen voor de wegenbouw. Harde stenen. Hier zijn alleen maar zachte stenen, die water absorberen. Duidelijk. We halen water uit een kraan bij de douane. Jay, de commodore van de zeilclub wees ons de kraan achter de bosjes. De haven vraagt $ 75,00 voor water. Ze hebben alleen formulieren voor grote passagiersschepen en die beginnen bij 1000 gallon. Gisteren vroegen ze hoeveel passagiers er onderweg waren overleden.
De jetty is veel te klein. Men is al twee keer begonnen aan een grotere, maar de projecten werden afgeblazen Vier miljoen Pound verspild. Maar het is een prachtig eiland.
Er legt een grote bak met sleepboot aan. Een heel gedoe met touwen naar de kant. Zandauto's komen aanrijden. We gaan het meemaken: de export van vulkanische as. De vrachtauto's rijden leeg de bak op en een shovel vult ze met stenen. Stenen? Stenen genoeg toch? Als we met de dinghy water gaan halen vraag ik uitleg bij de opzichter. Het zijn stenen voor de wegenbouw. Harde stenen. Hier zijn alleen maar zachte stenen, die water absorberen. Duidelijk. We halen water uit een kraan bij de douane. Jay, de commodore van de zeilclub wees ons de kraan achter de bosjes. De haven vraagt $ 75,00 voor water. Ze hebben alleen formulieren voor grote passagiersschepen en die beginnen bij 1000 gallon. Gisteren vroegen ze hoeveel passagiers er onderweg waren overleden.
De jetty is veel te klein. Men is al twee keer begonnen aan een grotere, maar de projecten werden afgeblazen Vier miljoen Pound verspild. Maar het is een prachtig eiland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten