Dit keer geen geklaag
over de overtocht. Integendeel, met twee riffen en een half voorzeil gingen we
bij halve wind van 5 tot 6 Bft steeds 6,5 kts. Over de grond een knoop meer. Na
7 uur varen gooiden we het anker uit in Falmouth Bay. Falmouth Bay en Englisman
Bay zijn de naast elkaar gelegen baaien waar Nelson zijn jonge jaren sleet. De
boatyard en alle gebouwen zijn gerestaureerd. Het is het centrum van de
superjachten. Grote protserige glimmende bakken van zes verdiepingen, maar ook
zeer fraaie scherpe klassieke zeiljachten. Aan de wal de vele servicebedrijven
voor die jachten en gewone winkels en cafés. Bij Jane’s Yacht Service kunnen we
onze gasflessen laten vullen. De laatste vulling was op Barbados. Op Franse
eilanden kan het niet. Bij Sam en Dave kunnen we onze was laten doen. Alles
kost twee keer zoveel.
In één van de oude
gebouwen van Nelson Dockyard gaan we inklaren. En dat is op Engelse eilanden
geen kleinigheid. Eerst zelf alles invullen op de computer, dan heen en weer
tussen vier loketten. Na 1 ½ uur stonden we weer buiten met een formulier met
veel stempels en parafen. Dat hebben de Fransen beter gedaan: hetzelfde
formulier op de computer invullen in een winkel of een restaurant, even laten
zien aan de winkelier, stempelen, een paar Euro betalen en klaar. Al dat werk
van de Engelsen kost us$ 48,00. In de
wachtrij voor de loketten veel gelegenheid om met andere zeilers ervaringen uit
te wisselen. Over de Customs Officer in Barbados, die trots achter drie stapels formulieren van 1 meter zat van
de drie cruiseschepen aan de kade. Over Tunesië en Senegal waar je moet bijbetalen.
Over Suriname, waar we niet in één dag langs alle kantoren verspreid over Paramaribo
konden. Sterk punt van Nelsons Dock: alles is in één ruimte. Een bloedhete
ruimte, maar als je aan de beurt bent, hou je je hoofd dichtbij bij de opening
in het glas. De koude airco lucht van de ruimte erachter komt erdoor naar
buiten.
We zien de roeiboten
terug, die zich op La Gomera klaar maakten voor een Atlantisch oversteek. De
laatste soloroeier is een dag geleden aan gekomen. Past alleen maar grote
bewondering.
De verlichte masten van
de superjachten lijken ’s nachts wel een stad. De volgende dag komen maten van
de SKAT een grote hoekige grijze motorboot ons uitnodugen voor een party. Je
moet wel verkleed komen, alsof je op je zeilboot een kast met verkleedkleren
heb. Ik kan gewoon als Donald Trump gaan.
Zoals in alle baaien is
het vol met pelikanen. Ze vliegen wat rondjes en duiken dan als een rakket naar
beneden. Een doffe plons en even later duikt de pelikaan weer op. Blijft even
drijven en kijkt onnozel voor zich uit. Is de teleurstelling aan het verwerken
van dat hij er net weer naast zat. Vliegt dan weer traag op en gaat weer
rondcirkelen. Als dan ook af en toe een schilpad langs komt zwemmen, even naar
de boot kijkt en dan onderduikt, dan is het goed om een de baai te liggen.
We lopen over de heuvels
tussen de twee baaien. Aan het eind van de klim moet je met handen en voeten
langs de rotsblokken omhoog. Ik kijk angstvallig niet naar beneden. Als de
afdaling aan de andere kant ook zo gaat krijg ik het moeilijk. Naar beneden
durf ik niet en terug ook niet. Gelukkig is de afdaling geleidelijk.
Nederlandse trekkers
nemen altijd wel even contact met elkaar op. We treffen hier drie boten en we
drinken een pilsje met Gerard en Karina van de K’DANS. Ik sprak Gerad kort op
La Gomera. Later zien we op de K’DANS ook Bob en Anja. Zij doen het ook voor de
tweede keer. Ze verkochten hun Breehorn 37 voor een Hanse. Nou zeg.. Verhalen over schade en pech bij de
Suriname-gangers, gebroken mast, gebroken giek, motorpech en twee aanvaringen
met walvissen. De CDI boxjes van Volvo gingen op drie verschillende boten op
tilt, twee tegelijk op een catamaran. Volvo ontkent het probleem. Bob en Anja
gaan straks ook naar Amerika, maar genieten nu nog van de vele baaien van
Antigua.
Wij hadden het wel een
beetje gehad met Antigua, de hoge prijzen en de onvriendelijke mensen, bedorven
door de miljonairs van de superjachten. We gaan oversteken naar het westelijk
gelegen Montserrat. In 1997 is het zuidelijk deel verwoest door een
vulkaanuitbarsting. Alles weg. In 2008 en 2010 weer uitbarstingen. We gaan het
bekijken en ons alles laten vertellen. De baai van Little Bay, waar je veilig
voor de vulkaan kan liggen is alleen comfortabel met zuid-oosten wind. En dat
is het de komende dagen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten