Voor anker bij Faro en Olhao
Voor de steden Faro en Alhao liggen smalle eilanden,
daarachter een droogvallend gebied met schaars bebakende vaargeulen. We liggen achter
het eiland Culatra voor anker met ca 30 andere zeilboten, onderlinge afstand ca
20 m, alle kustlanden van Noord-Europa zijn vertegenwoordigd. En die ene
Zwitser, er is altijd een Zwitser. Het ankeren lukte na vier pogingen, twee
keer haalden we het anker op met een stuk visnet, een keer met veel stevige
waterplanten, nu liggen we vast, achterin de groep. De afwas gedaan, een licor de hierbas naast de laptop, fado-muziek
op de radio.
We vertrokken uit Alvor in de mist. Belangrijk bij mist is
om nergens tegenop te varen. (ja zo krijgen de landrotten ook wat mee van de
hogere zeevaartkunde). Toen de mist door zon en wind werd verdrongen hadden we
de kust aan bakboord (links), dus dat hadden we goed gedaan (steeds de haven
uit en dan linksaf, meer hoef je niet te doen, weer een leerpunt voor
landrotten). De Algarve is prachtig vanuit de zee, rotsen met grotten, kleine
strandjes en af en toe een kollossale badplaats.
Doel was de haven van Olhao. Met een lekkere zuidenwind van
4 Bft maakten we 6 tot 7 Knots
(zeemijlen per uur), meer moet je niet willen, We zagen een KLM-vliegtuig opstijgen in Faro,
het ging goed. Toen we de haven bereikt hadden door de geulen waaide het 5Bft.
Langs de langgerekte haven lag een smalle tegenwindse geul, aan het eind lag de
ingang. Ik maakte me zorgen over het aanleggen met zoveel wind op de kont in
die smalle haven. Gelukkig stond er een havenmeester met stropdas op de eerste
pier. Ik probeerde de boot zoveel stil te leggen, dat we elkaar konden
toeschreeuwen.” Vol, geen plek, ga maar weg… “ Inmiddels zaten we in de smalle
haven. Nou is de Annalena een langkieler, die varen dus niet achteruit, maar
schuin naar links (door de schroefwerking, maar daarover later) of ineens naar
rechts. Het lukt me een evenwicht tussen schroef, wind en roer te krijgen en
uiteindelijk komen we het haventje weer uit.
En zo gingen we naar deze ankerplek, waar net voor donker in
vier pogingen voor anker gingen. Nog even buiten zitten, de wind is nog warm en
de hemel is vol met sterren. Er komt nog een enkel vliegtuig over, ik kan niet
meer herkennen van welke maatschappij.
S'morgens is alles stil en we halen het anker op. Weer een visnet, eengrote dit keer. Snel de schroef stil zetten en mety een mes lukt het het net te verwijderen. We varen om de tonijnnettenheen, naar de Spaanse grens.
S'morgens is alles stil en we halen het anker op. Weer een visnet, eengrote dit keer. Snel de schroef stil zetten en mety een mes lukt het het net te verwijderen. We varen om de tonijnnettenheen, naar de Spaanse grens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten