Van Essaouira naar Agadir
Eén landvast heeft in Essaouira in het water van de haven
gehangen. Onderweg proberen we de laag bruine emulsie van olie en vis er af te
krijgen, maar in Agadir staat er nog steeds een puts met stinkend touw in de
kuip. De volgende ochtend zien we aan de putsen met touw naast de boot wie in
Essaouira is geweest.
Het is 77 zeemijl, we vertrekken bij zonsopgang en houden
een vaart van 6 Knots aan om nog bij licht in Agadir aan te komen. In het begin
varen we door mistbanken, je moet dan goed uitkijken voor de kleine
vissersbootjes. Met zo’n 40 m zicht kan je op tijd uitwijken, maar je moet wel
blijven kijken.
We gaan rond Cap Rihr (het Hoek van Holland van Marokko) en
krijgen een stevige wind van achteren. Met de genua maken we 6.5 Knots. De mist
waait tegen de bergen aan en vormt een dichte grijze band. Het lijkt alsof
iemand met een verfroller een horizontale streep door het landschap heeft
getrokken. Later valt de wind weg en moteren we de laatste uren richting
Agadir.
Bij Agadir vaar je eerst voor de ingang van een grote commerciële
haven en een visserijhavenlangs om bij de Marina te komen. Als we de eerste
pier van de grote havens naderen valt
een deken van mist over ons heen, we zien amper 25 m. Af en toe zien we pier
als de mist iets dunner wordt. We roepen port control op om te vragen of we
veilig voor de havens langs kunnen varen. Geen antwoord.
Als we vlak bij de ingang zijn wijkt de mist en kunnen de
haven inkijken, er komt één schip naar buiten, verder niks. Een schip zonder
AIS.
Na de stank en herrie is Agadir een verademing. Een
behulpzame havenmeester, prachtige steigers, douches, en rondom de haven
restaurants en modewinkels (Zara). De afwikkeling van de formaliteiten duurt
wat langer, omdat we de nationaliteitsverklaring meegeven, waar het kadaster
een typefout in heeft gemaakt. De baas van de Police komt later nog persoonlijk
langs om alles uit te zoeken. Hij raad ons aan dat document nooit meer te
tonen. De meetbrief, de paspoorten en
soms de boot-verzekeringspolis is alles wat je nodig hebt. Dat we naast de
handtekening van de kapitein/eigenaar onze bootstempel plaatsen, heeft nog niet
veel indruk gemaakt. Onze monsterboekjes worden zo maar terzijde geschoven.
We genieten van jullie reisverslagen. Wat is de planning wat betreft de oversteek naar de canarische eilanden?
BeantwoordenVerwijderenGroeten van Greta en Leo