zaterdag 10 augustus 2013

Oostende Brugge

Boulogne

de draken

Sterre geeft nog een kleine aanwijzing

We varen weg uit Boulogne, de hoogovens geven een mooi plaatje.
Onderweg werkt Ralf aan zijn thesis over super tijdmeting. Als je de tijd kan meten, waarin een electron uit een hogere baan valt heb je een klok die velen keren nauwkeuriger is dan de huidige atoomklok. En als je beter kunt meten, ontdek je nieuwe verschijnselen..
In de haven van Oostende met Robert, de havenmeester met de meeste persoonlijkheid, is weinig plaats. Er zijn internationale wedstrijden met Draken. Volgens mij de mooiste boot, die er is. Het zijn allemaal oude kerels, echte liefhebbers. Om 3 uur zijn ze terug en gaan ze aan het bier. Om 23 uur horen we ze nog, maar 's morgens om 7 uur staan ze er weer. 's Avonds een kerel. 's morgens een kerel....

station van Oostende

Delvaux

We brengen Lynn en Ralf naar het station in Oostende. Sterre blijft bij ons.  Het emplacement achter het station moet wijken voor een moderne terminal van glas en beton. Delvaux schilderde hier zijn achtergronden.
In het museum voor Moderne Kunst, dat nu Museum aan Zee heet, hangt het meest bekende doek van Delvaux. Verder veel Spillaert, Magritte, Permeke en Ensor. Het gebouw was vroeger een warenhuis en ze hebben alle 6 verdiepingen en tussenverdiepingen volgehangen met alleen Belgische kunst.

De pier van Oostende door Spillaert

Brusselse wafels met verse aardbeien, dat hebben we gemist.

Brugge in de regen

We waren een dag in Brugge in de regen. We werden steeds kouder en natter. Vanwege de regen bezoeken we alle kerken.  Het bezichtigen van het Maria beeld van Michelangelo kost maar €2,00 vanwege de verbouwing. En dan de bejaardenkorting nog.
 Bij de trein naar Brugge vroeg de lokettiste of ik misschien 65+ was, want dan kreeg ik korting. Sorry, had ik niet aan gedacht, zei ik. Geeft niet, zei ze, u bent nog in de ontkenningsfase.
We eten 's avonds in een fondue restaurant in Oostende. Het was perfect, maar je moet wel zelf koken. Lynn en Ralf vertellen over Schröders Cat met twee voorwerpen, waarvan je er één waarneemt en daarmee ook de toestand van de tweede bepaalt. Ralf licht het toe met twee patatten en twee stukken vlees op zijn bord. Quantum mechanica is een fascinerend vak. Ik neem me voor er een populair boek over te lezen.

kerkinterieur in Brugge

Rommy in het museum

We willen om 8.00 uur vertrekken, maar er liggen 3 boten tegen ons aan, het duurt ook even voordat we Annalena hebben omgedraaid bij 1 meter tussenruimte. Dan staat het verkeerslicht van de haven nog een half uur op rood vanwege het vertrek van een grote boot. Om negen uur gaan we naar Nederland.
Om 13.00 uur liggen we in sluis van Vlissingen. We zijn terug!!!