woensdag 14 augustus 2013

Boat Boys


 Ravioli langszij een jacht
 
Sommige zeilers doen heel klagerig over de “boat boys”. Men vindt die opdringerig en agressief.

Boat boys komen langs om iets aan te bieden, fruit, vis, paëlla, de was doen, tochtjes. Het staat je vrij om wel of niet op hun aanbod in te gaan. Meestal maken we een praatje over hun eiland, soms vertellen we wat over Nederland.  Soms kopen we wat, soms niet.


                                          Providance ging om 6 uur 's morgens de rivier op

Mijn vader ging in 1930 op een fiets met een mand vol kruidenierswaren langs de boeren rond Oude Pekela. “ Heeft u nog iets nodig?” Mijn grootvader ging nog langer geleden met een kist met garen en band langs de boeren bij Kampen. Zo kwamen zij aan de kost en dat is wat hier ook gebeurt.  

Het probleem is volgens mij niet de boat boys, maar de zeilers zelf. Gewoon relaxed nee zeggen,  als je het te duur vindt of niet nodig hebt. Vriendelijk blijven en plezier beleven aan het contact. Het is misschien niet wat je gewend bent, maar je bent niet in Nederland. Hier is het een gewone manier om geld te verdienen.


                                           met Octavius het regenwoud in

Soms zie ik zeilers heel agressief doen. Vaak doen de boat boys  hun buitenboordmotor uit om verstaanbaar te kunnen praten en houden zich dan aan de rand van je boot vast om niet af te drijven. Dat vinden de zeilers dan vervelend. Ik vind dat benepen. Dat wou ik toch even gezegd hebben.

Komt met een zeiljacht, hoeft niet te werken en reageert verstoord op iemand, die een paar centen wil verdienen. Kom op zeg …..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten