woensdag 9 januari 2013

Tourist op Tobago

“You are supposed to leave within four hours”, zegt de Custom ambtenaar. Het uitreisvisum, dat we eerder bij Immigration hadden verkregen was 24 uur geldig, dus goed om de volgende ochtend te vertrekken. We liggen 20 km van Scarborough, ’s morgens eerst met de bus heen en weer gaan naar het Customs kantoor is lastig. “Dan gaan we straks weg”, zeg ik en alles is geregeld. Maar als we later zouden gaan, zouden we opnieuw moeten komen. Dat is in orde.
We gaan dus niet. We hebben een Nissan gehuurd en gaan het eiland verkennen. Eerst langs de genoemde kantoren in Scarborough, dan langs een prachtige kustweg naar de Argyll waterval. Het voetpad naar de waterval loopt door mijn ideale soort bos: de bomen hebben bordjes! Teak, broodboom, bamboe, mahony, etc. Zo zouden alle bossen moeten zijn.
De waterval is mooi. Als de foto invoeg functie het vandaag weer doet, zal ik hier de jaloersmakende foto’s toevoegen. Halverwege het pad is een stalletje van een rastaman. Hij verkoopt zijn houdsnijwerk. We praten over de muziek op Tobago. Reggae is populair, maar ze hebben ook hun eigen salsa. Een vrouw heeft op een tafel razorfish en één hele grote oranje hogfish. Ze vraagt, wat ik wil. Kijken. Dat mag. Ik vertel over mijn eigen visvangst en het doodmaken en fileren. Maar, nu denk ik: “It is man against fish”, “Yeah, and man is suppost to win”, zegt ze met een diepe Ella Firsgerald stem.
Als ik nog inlogtijd over heb, kijk ik altijd graag even naar de Nederlandse weerberichten. Ik heb dan net zonnige strandfoto’s op het blog gezet en zie dat het daar koud en nat is. Dan is het goed. En kijk waar Feyenoord staat. Dan is het helemaal goed. Door een regenwoud natuurreservaat rijden we naar Englishman Bay, een kleine baai met weinig touristische toestanden. We eten roti met kip, drinken een Carib, snorkelen en nemen een home-made ijsje bij een oude rastaman. Soms vragen mannen, die in groepjes rondhangen of we iets te roken willen kopen. Wijnand zegt dan, dat we uit Amsterdam komen en dat we de hash hier niet goed vinden. Daar hebben ze dan niet van terug.
Vandaag, het is woensdag 9 januari, vertrekken we richting Union. Daar halen we visa en permits voor de Grenadines en kunnen door naar de Tobago Cays. Dat zijn hoefijzervormige koraalriffen, waar je binnen kunt ankeren. Zonder internetcafé, dus het volgend bericht zal even op zich laten wachten.

1 opmerking:

  1. Wat onwijs mooi daar zeg... Het zal en een Nissan in Jeep formaat zijn geweest? Ik geloof niet dat je met een micra daar over kan komen?

    BeantwoordenVerwijderen