Samen met James heb
ik de oude koelwaterpomp uit elkaar gehaald. De boatyard had er een nieuwe
water seal in gedaan, maar de kogellagers waren verroest en zaten muurvast. Er
is hier een werkplaats die nieuwe lagers
kan monteren. Dat moet dan tot dinsdag wachten, door de feestdagen. Om 7
uur in de morgen maak ik de lagers met WD40 weer gangbaar, zet de pomp weer in
elkaar en op de motor. Om 11 uur draait de motor weer, hij lekt niet en de
accu’s worden geladen. En mochten we in een onweersbui van het anker gaan, dan
kunnen gewoon met behulp van de motor opnieuw ankeren.
Vaak is er ‘s
avonds een onweersbui. De meeste trekken langs ons heen, één keer was het raak:
winstoten van 30 knopen en zware regen. De ramen lieten toen wat water door,
vandaar dat we die opnieuw gekit hebben. Als het in de radio druppelt, is die
naar de kloten. Sorry, dames van de bridge...
Het is bewolkt,
tijd voor een fikse wandeling. We gaan langs de goederenhaven en komen in een
buurt met negotie: liquorstores, groceries, restaurants, gokhallen en
beautyparlors. Aan de grote weg terug naar de haven zien we het andere Marsh
Harbour. In de struiken staan houten huisjes omgeven met autowrakken en
huisvuil. Hier wonen de arme mensen. Wat we tot nu toe zagen waren de plekken
waar geld verdiend wordt aan de Amerikanen (en 2 Nederlanders) en waar de
villa’s staan. Een oude man wenst ons in deftig Engels a pleasant stay on
Abaco. De passerende auto’s rijden de vouwen uit de broek als we langs de kant
van de weg teruglopen.
Dan begint het te
regenen op een Nederlandse manier, gestaag en af en toe heftig. Het regent de
hele dag door. Wat kan je doen? Lezen, een potje scrabbelen, een film kijken en
een crytogram doen. Of achter de pc gaan zitten en schrijven dat het de hele
dag regent.
We hadden zakken
ijs in de koelbox gezet om op stroom te besparen. Daarna deed de koelbox het
niet meer. Spring ik naar de conclusie, dat het daardoor komt, door het ijs.
Maar nee, het is de draad van het schakelbord naar de koelbox. Je meet 12 V bij
de aansluiting aan de koelbox, maar als je de koelbox verbindt zakt de spanning
naar 3 V. Moet een hele grote weerstand in de draad, de schakelaar, de klemmen
of de zekering zitten. Het is de draad. Hij was bijna gebroken, een paar
koperdraadjes gaven nog net de spanning door, maar niet de stroom. Dikkere draad
getrokken: achter de zijwand, achter het plafond, door de luidsprekerkast, door
de boekenkast. Alles doet het weer.
Vandaag, dinsdag
gebeld of de waterpomp al was aangekomen. No, I expect this week. We liggen
hier al 2 ½ week op dezelfde plek. Het duurt erg lang. Af en toe kijken we we
naar het weer voor de komende dagen en maken plannen. Maar we moeten op die
pomp wachten. Het had erger gekund, de baai is super beschermd, de supermarkt
is groot, je kunt alles krijgen, je kunt zwemmen en snorkelen bij de Mermaid
Reef, we hebben films en boeken. Maar we willen varen, we willen oversteken, we
willen wat nieuws. Maar we hebben niks te willen, we moeten ons er bij
neerleggen, dat niet wij de reis maken, maar dat de reis ons maakt.
Als er weer wat
gaat gebeuren, schrijf ik het volgende blog.
Anna Kerinina verscheen eerst als feuilleton in de krant. Tolstoi komt op een dag opgewonden de herensocieteit binnen gerend: Wat er nu is gebeurd, ze heeft zich voor de trein geworpen! Het boek schrijft zichzelf. Daar moest ik aan denken bij de reis maakt ons.
Anna Kerinina verscheen eerst als feuilleton in de krant. Tolstoi komt op een dag opgewonden de herensocieteit binnen gerend: Wat er nu is gebeurd, ze heeft zich voor de trein geworpen! Het boek schrijft zichzelf. Daar moest ik aan denken bij de reis maakt ons.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten