Saba is steil. Op de
toppen en bergruggen staan huizen. Op een onmogelijke manier heeft men wegen
tegen de bergwanden weten te plakken. Op een hoek is een vlak stukje tussen een
heuvel en de zee. Daar heeft men een vliegveld aangelegd. Het schijnt als
landen op een vliegdekschip te zijn.
We liggen in Ladder Bay,
twintig minuten in de dinghy van het haventje van Fort Bay. Voor 1940 was het
haventje er niet en was de Ladder de enige manier om op het eiland te komen. De
Ladder is een heel steile trap, uitgehakt in de rotsen. Het kost erg veel
inspanning en tijd om boven te geraken. Toch schijnt er ooit een piano en een
bisschop naar boven te zijn gedragen. Halverwege staat een wit douane
kantoortje.
Ik doe de tocht naar de
Douane, Immigration en Haven Autoriteit in Fort Bay. Douane is even weg, maar
de agent van de Koninklijke Mareschaussee maakt voor hen kopiën van mijn
documenten. Hij moet van zijn baas zijn pistool inleveren en bureauwerk doen.
Hem best. Om te oefenen moet je naar Aruba en dat komt er dus niet van. Ook
zijn pepperspray moet hij inleveren. Ook niet kunnen oefenen. In Rotterdam
Rijnmond is het hetzelfde, verzeker ik hem. Een lekker politiegesprek. Zeuren
over de organisatie.
Er zijn twee dorpjes The Bottom
en Windwardside. Er tussen liep een bergpad. Er kwamen ingenieurs uit Delft en
die zeiden dat het overal te steil was om een weg aan te leggen. Een inwoner
deed een schriftelijke cursus wegenbouw en men bouwde een weg tussen de dorpen.
Ook het vliegveld kon niet volgens Delft. Een bijzonder volkje. 1500 inwoners,
afstammend van Nederlanders, Ieren, Schotten, Engelsen en Afrikaanse slaven.
Opgewekte mensen in schilderachtige huizen. Met schone straten. Nergens geen
pepperspray nodig.
De swell uit het Noorden
doet de boot stampen en rollen. We slapen erg slecht. Daarom zien we af van een
tweede nacht en doen Saba in een dag. Een natte tocht in de dinghy naar de
haven. Bij de jongens van het natuurpark (Jesse en Jelle) nog even gekeken naar
de swell van komende nacht. Wordt niet minder. Met de taxi van Perry gaan we
door beide dorpen naar het vliegveld om een hysterische Amerikaanse vrouw naar
haar vliegtuig te brengen. Ze had haar huissleutel op de duikersboot laten
liggen en haar telefoon thuis. Ze haalt haar vliegtuig en wij hebben ondertussen
het eiland gezien. Perry zet ons af in het bovenste dorp: Windwardside. Alle
huizen zijn wit met een rood dak en groene luiken. Een welstandscommissie met
zeer veel invloed. Bij de Nederlandse bakker drinken we koffie en kopen een
meergranenvolkorenbrood. We nemen het oude bergpad naar The Bottom. Eerst 200 m
door het regenwoud omhoog, daarna afdalen. Dit is een prachtig wandeleiland. En
duikeiland. En verder niks. Van The Bottom nemen we dan ook maar de betonnen
autoweg naar de haven beneden, goed voor de conditie. Elke pas remmen op de
hamstrings.
We tuffen met veel
overslaand water terug naar Ladder Bay en nemen daar nog een foto van het mooie
Nederlandse jacht van dertig miljoen, dat op de rotsen ligt. Vlakbij de Ladder.
Met de hevige swell is de mooringlijn onder het schip langs gegaan en bij de
schroef doorgeschavield. De eigenaar is één van de rijkste Nederlanders
vertelden ze ons. Zijn naam wisten ze niet.
De Annalena ligt zwaar te
rollen, van 45 graden naar 45 graden. We hijsen de buitenboordmotor en de
dinghy met moeite binnenboord en vertrekken naar St Croix, spreek uit kroj.
Niet na genoten te hebben van een dubbele volkorenmeergranenboterham met Goudse
kaas. We laten het tweede rif zitten en de Windpilot brengt ons heerlijk rustig
met 5 knopen naar St Croix. Langs de olietankers, die bij de grote olieopslag
aan de Noordkant voor anker liggen. Een nacht doorvaren. Als het donker is
hebben we nog even het licht boven op de berg van Saba recht achter. Daarna de
verlichte hemel boven St Croix en het
licht van St Thomas en St Johns aan stuurboord. Geen apparatuur nodig. Columbus
zei ook, dat hij een licht zag. Een dag voor de uitkijk land zag. Het kon niet
zo zijn, dat een matroos het nieuwe land als eerste zag.
We zullen bij zonsopgang
bij St Croix aankomen. De baai van Christiansted ligt achter veel riffen, daar
is daglicht voor nodig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten