Om 19.00 uur
lopen we samen met de Poolse driemaster Kapitan Brogchart Brest binnen. Brest
ligt diep in een baai, drie uur varen naar binnen. Ik heb zeven uur staan
sturen, op de motor, lastige rotsachtige kust. Rommy stuurt liever niet als de
motor loopt, ik stuur liever niet als de zeilen naar twee kanten staan. Zo
hebben we allebei onze principes. In Brest gaan we ons voorbereiden op de
oversteek van de Golf van Biskaye, alles nalopen, eten kopen en het weerbericht
bestuderen. Rommy komt terug van het aanmelden met de mededeling: we gaan
vannacht weg, het is nog drie dagen rustig, daarna duurt het weer een hele tijd
voordat er een rustige periode is. Oh,
hoe weet je dat? Dinsdag was er toch een storm bij La Coruna? Ik verzet me tegen
het onvermijdelijke. Maar het kan zelfs wel de laatste keer zijn dit jaar, dat er
drie goede dagen aaneen zich voordoen. Anders moeten we Lynn afbellen.
Ik doe wat
smeerolie bij de motor, zet een nieuwe lijn op de vishengel (cadeautje van
John) en loop de verstaging na. Rommy maakt de grabbag in orde. Diep in de
nacht varen we hetzelfde stuk weer terug.
De maan is onder gegaan. Betonning: elke ton heeft zijn eigen
lichtkarakter, bijvoorbeeld 3 flitsen elke zes seconden. Het is een heel getel,
maar we vinden de weg terug. Om 6 uur komt de zon op, om 7 uur is het licht, om
10 uur is het warm. Zwakke noordenwind, de motor moet het doen.
Bij Jersey zagen
we al twee grote grijze dolfijnen. Buitengaats komt nu een grote groep zwarte
dolfijnen met een witte buik (er zijn wel 30 soorten dolfijnen, maar daar zal
ik u niet mee lastig vallen) om de boot zwemmen. Ze gaan tegen de boeg
aanliggen of maken grote sprongen. Rommy heeft het gefilmd. Het is een stuk met
veel vis, er zijn tien vissersboten en de zeevogels duiken recht naar beneden
(er zijn wel 30 soorten zeevogels). Daarna wordt het leeg en warm.
Als er wat meer
wind komt zetten we de motor uit en gaan zeilen. Gestuurd door de windvaan
stuurinrichting. Voor het eerst deze reis. Het ding werkt weer perfect. Hulde
aan Peter aus Hamburg (Windpilot). De hele nacht varern we lekker door.
Wachten: Rommy 21 to 24 uur, 03 tot 06 uur; Gerard: 24 tot 03 uur, 06 tot 09
uur. Mooi verdeeld toch?
Om 05 uur wakkert
de wind aan tot Bft 6. Ik wil wat voorzeil wegnemen, maar de losse schoot heeft
zich om een paal gewikkeld. We hebben de regel om niet alleen naar voen te gaan
als de ander slaapt. Daarom probeer uit het luik boven de tafel bij die schoot
te komen. Net te ver. Ik maak Rommy wakker. Wat moet ik doen? Ik kruip uit het
luik , maar ik hou mijn voeten binnen. Let op mijn voeten, als die verdwijnen
moet je wat doen (wat eigenlijk?). Even later kan ik het voor zeil minderen en
gaan we als een trein. Tot de stroom tegen gaat lopen en de golven hoog en
stijl worden. Als we van een golftop naar beneden racen loeft de boot op en de
Windpilot krijgt hem niet op tijd op een ruimere koers voordat de volgende golf
komt. Dan varen we halve wind. Keihard, maar de verkeerde kant op. Dus de
laatste uren van mijn wacht met de hand sturen. Op den duur kijk je niet meer
naar het kompas of de windmeter, je pakt automatisch elke golf op. Later wordt
het rustiger.
De tweede dag de
hele dag gezeild. Om de wind goed in de zeilen te houden varen we niet de koers
naar La Coruna maar 30 grtaden oostelijker. Misschien ruimt de wind. Volgens
Rommy’s Secret Weather Files zou dat moeten gebeuren. En inderdaad: de boot
draait naar het Westen.
Wauw! Ik schreeuw
onwillekeurig. Drie streken aan bakboord komt een walvis 3 meter recht omhoog
uit het water. Witte buik, zwarte rug. Type Dolfinarium. Daarna laat hij nog
een keer de volle lengte zien en verdwijnt. Ik ben de enige die dit gezien
heeft (dus kan het net zo goed niet waar
zijn, zou Wim zeggen). Er zijn wel dertig soorten walvissen.
Om La Coruna te halen
zou 6 uur verder zijn. Dus nemen we als bestemming Ribadeo, dat is rechtdoor.
We moeten maandag aankomen, want dinsdag breekt de hel los.
Heel rustige 2e
nacht. Mensen zijn als schepen die elkaar in de nacht passeren. Dat wou maar
even gezegd hebben. Een zeilboot komt achterlangs, een tegenliggende
vrachtboot, veel vissers, nog wat vrachtboten en tegen de ochtend een hele
vloot vissersboten 1 mijl voorlangs.
We gaan gestaag
naar Ribadeo. Een klein Hoog ligt dichtbij, dus de wind komt van alle kanten.
Dan ineens in de dichte mist. Een uur lang hebben we weinig zicht. Maar je ziet
meer dan je denkt en een zeilboot gaat niet hard. Dus Koers en Vaart behouden. Pas
op het laatst zien we Spanje liggen. Om 17 uur leggen we in Rabadeo aan. We
hebben de Golf overgestoken. Piece of Cake.
Als je voor
bioloog wilt doorgaan moet je één ding goed onthouden: er zijn overal dertig
soorten van. Ik weet ook niet hoe dat komt. Behalve van mossen, daar zijn
driehonderd soorten van. Niet over mossen beginnen.
Mooi stukje Gerard , toch volgens jullie AIS of beter gezegd Maritieme trafiek liggen jullie in Amsterdam :)
BeantwoordenVerwijderen