Duinkerken
Om kwart voor
tien belt Rolf: verslapen, ga maar zonder ons. We liggen derde in een rij van
vijf, dus het duurt even voor we afvaren. Als we tussen de pieren varen belt
Rolf nogmaals: we schieten onze kleren aan en komen er aan.We keren en pikken
ze op. Uiteindelijk een gezellige overvaart naar Nieuwpoort. Als we afscheid
hebben genomen en weer weg varen stopt de motor. We kunnen de steiger zonder
motor nog net bereiken. Lucht in de dieselleiding. Lucht is samendrukbaar, ietsje
lucht zorgt er voor, dat de hogedrukpomp geen druk meer opbouwt. Dan werkt de
verstuiver niet, is er geen dieseldamp, is er geen ontbranding, beweegt de
zuiger niet, draait de krukas niet, draait de schroefas niet, staat de schroef
stil, komen we niet vooruit. Dat was de dieselles voor vandaag. De lucht kan ik
er snel weer uit halen. Gerry wil graag een motorboot kopen, de vraag is of dit
soort akkefietjes haar niet afschrikken. Voorstel: zij koopt een boot, ik doe
de techniek, Rommy doet de navigatie en we varen samen naar Parijs en Berlijn.
We weten nog niet
of we naar Calais of Duinkerken varen. Voor Duinkerken trekt de wind aan en
wordt de stroom minder: we gaan in Duinkerken liggen. Mooie tocht. De volgende
dag waait het hard en we gaan wandelen in Duinkerken. Het is een soort
Rotterdam, weggebombadeerd en weer opgebouwd. Vervallen en nu weer ontrwikkeling.
Maar de haven is groot en de meeste bekkens zijn leeg. Tegenover de jachthaven
zijn mooie huizen gebouwd.
We zoeken het
museum voor Contemporaine Kunst op. Is sinds 2013 gesloten zegt een briefje op
de deur (het wordt een reis met briefjes op deuren). Livraissons kunnen op een
ander adres terecht. Je kunt nog wel ergens boeken lenen vertaal ik het. Livre
is boek. Nee het gaat over leveranciers zegt Rommy. Zware boeken dan, geef ik
toe. Telkens als we daarna een bordje zien met livraissons, zegt Rommy: kijk
daar hebben ze zware boeken. Iemand met minder opleiding uitlachen.
Het wordt pas zaterdag
beter weer, maar vandaag blijft het tot een nuur of zes windkracht 5, daarna wordt
het Bft 6. Er hing een briefje op de deur van de havenmeester, dat Calais is
gesloten, dwz ze zijn een nieuwe jachthaven aan het bouwen. Dus we gaan 10 mijl
verder naart Boulonge sur Mer. Als we drie uur onderweg zijn begint het tot 25
knopen te waaien (Bft 6), stroom mee, dat wel, maar daardoor staan de golven
recht omhoog. We willen het zeil naar beneden halen om te reven, maar een
leuver gaat klem zitten. Met een hamer kan ik er nog net bij. Zonder zeil varen
we toch maar naar Calais. Gesloten of niet. Haven is haven, een toevluchtsoord.
Altijd een spannende binnenvaart, tussen de grote veerboten door naar binnen
glippen. Port Contol Calais is uiterst vriendelijk over de radio. Je moet
verderop wachten aan een boei tot de brug opengaat. Als de brug groen geeft en
we afvaren, slaat de motor weer af. Een andere zeilboot weet ons net voor de
harde kademuur weg te trekken. Weer lucht in het systeem. Ik vermoed, dat de
ontluchtingsbouten bij een hete motor gaan lekken, als er weer druk op komt. Ga
er morgen koperen ringetjes tussen zetten. Heb je die er niet tussen dan? Dat
moet toch altijd! Wist je dat niet? Staal op staal dicht niet goed. Dat begrijp
je toch wel? Heb je dat niet gehad op de Zeevaartschool? Altijd koperen ringen
ertussen. Dat weet iedereen. Tenminste bijna iedereen. Soms heb ik stemmen in
mijn hoofd. Soms heb ik een hekel aan mezelf. Kan ik me wel iets bij indenken,
zou Wim zeggen.
Morgen gaat het
stormen, wij gaan de leuvertjes bijvijlen en dus koperen ringetjes op de
ontluchtingsbouten zetten. En weer even een bezoek brengen aan de Burgers van
Calais, het beeld van Rodin.
Leuk Gerard! En als ik een motorboot koop, jij doet de techniek, Rom de navigatie, wat doe ik dan? Koffie zetten? Was leuk in Oostende, we zijn goed weer thuis gekomen. Lieve groet, Gerry
BeantwoordenVerwijderenLeuk Gerard! En als ik een motorboot koop, jij doet de techniek, Rom de navigatie, wat doe ik dan? Koffie zetten? Was leuk in Oostende, we zijn goed weer thuis gekomen. Lieve groet, Gerry
BeantwoordenVerwijderen