St Eustatius
De deining in de baai was heftig. De sleepboten, roeiers en
loodsboten varen af en aan met veel golven. Geen plek om te slapen, zodra het
bier is uitgewerkt.
We steken over naar St Maarten
(35 nM). Het is Heineken Regatta
! De Flying
Circus vaart mee in de Lottery klasse. Raoul heeft de boot ontdaan van zonneschermen en het onderwaterschip
gepoetst. Lynn en Rommy maken de eerste race deel uit van de bemanning. Ik blijf
achter om kip met rijst te maken. Ze gaan als vierde over de finish en dat is
na verrekening met de ratings de vijfde plaats.
De Yamaha buitenboordmotor heeft
het begeven en de eerste dag heb ik op St Maarten en St Martin gezocht naar een
monteur. Iedereen had het te druk. Dan vind ik Global Marine van de Australiër
Patrick Greechan. Hij haalt een oud motortje van de zolder, zodat we mobiel
zijn totdat het kapotte onderdeel (de CDI) uit Texas binnenkomt. Patrick doet
erg zijn best om iedereen te helpen. We recommend Global Marine to all sailors.
Later vindt hij toch nog twee oude CDI’s. Hij monteert er één en geeft de
andere als reserve mee. Hij brengt me steeds achter op zijn scooter naar de haven. Een goeie kerel.
het trimmen van de genakker
Door een brug kom je de baai
binnen en je ziet een rij ontzettend grote boten. Geschatte gemiddelde waarde
25 miljoen, dat is totaal voor een miljard aan de steigers. Omdat Lynn aankomt
liggen we voor de nacht in de Lagoon Marina, helemaal achter in de baai. Het
beeld is hier anders: een gezellig
zeilerswereldje, internationaal. Alle mogelijke watersport bedrijven rondom. We
hebben een reserve omvormer gekocht en twee houten roeispanen. Ik verloor één
roeispaan in St Eustatius (op de dollen laten zitten, het bier was toen nog
niet uitgewerkt. De golven van de sleepboten deden de rest). We hebben altijd
al houten peddels willen hebben, dus dat is een voordeel. De havenmeester is
Bernard, die hier is opgegroeid en perfect Nederlands spreekt. Hij haalt het
reserve motortje voor ons op. St
Maarten noemt zichzelf the friendly
island en dat is een juiste beschrijving.
na de race: zwemmen, onze meest diepgaande bezigheid
De Mare Liberum en de Flying
Circus liggen dan aan de steiger naast ons bij FKG Rigging. Respectievelijk voor
een offerte voor een Nederlandse Contest
en voor twee nieuwe stagen. We eten ’s avonds paella op het terras en
overleggen lang of we Lynn met de taxi of met de dinghy van het vliegveld gaan
halen. Bas en Raoul hebben wel zin een tochtje en we vinden in het donker de
steiger bij de aankomsthal probleemloos. Het is voor Lynn een bijzondere
aankomst.
Voor de tweede race komt de
Flying Circus bemanning tekort, dus gaan we met zijn drieen meedoen. Rommy doet
weer het stuurwiel, Lynn de grootschoot en ik doe met Marieke de schoten van de
voorzeilen. Bas en Joe doen het voordek, Irma de piano (de vallen, de Cunningham, de Barbersheet en vele andere touwtjes). Onder de rustige en deskundige leiding van Raoul worden we tweede, achter de
Biba (een 56 voeter met nieuwe wedstrijdzeilen). Na verrekening zijn we derde.
Dat komt omdat Grossloupe een Jeanneau Sunfast 45 (die 7 minuten na ons binnenkomt)
weer één is. Deze mensen hebben waarschijnlijk goede relaties met Heineken,
want dit slaat nergens op. Bas, Raoul, Joe en ik gaan nog naar het Heinekenhuis
om verhaal te halen, maar het wedstrijd committé is niet aanwezig. Zeker feest
aan het vieren met de Grossloupe.
Rommy stuurt ons naar de tweede plaats
De start van de tweede race is
bloedstollend. We komen klem te zitten tussen het startschip en vier andere
grote boten. Veel geschreeuw en gescheld. Dan nog twee seconden en we gaan als
eerste over de startlijn. De adrenaline giert. We schreeuwen en gillen. De
Biba, onze grootste concurrent, is nergens te zien. We komen over stuurboord
bij de eerste boei en moeten twee keer overstag. Voor de wind gijpen we de
spinakker. Ik vind het fantastisch. Leve de Flying Circus. I love that ship.
De derde race doen we niet mee. We varen naar Anguilla, een eilandje ten noorden van St Maarten. Eeen baai met helder blauw water, een strandtent met livemuziek, nog een paar tenten en dat is het. Goed om even bij te komen. Matti en Ida uit Finland arriveren zojuist, dat wordt gezellig.
Matti en Ida
Het inklaren in Anguilla is in een kwartier bekeken. Beide dames heten ons hartelijk welkom op het eiland.
Het uitklaren in St Maarten duurde daarentegen twee uur. Drie stempels en betalen voor de brug. Het was onvoorstelbaar. Twee keer tussen de twee loketten heen en weer. Eén keer een vergeten nummer invullen en weer achter aansluiten (achter mensen met stapels paspoorten). Not so friendly.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten