dinsdag 5 februari 2013

The Saints


Columbus ontdekte dit groepje eilanden op Allerheiligen. “Ontdekt” betekent: het bestond al, maar er waren nog geen westerlingen geweest. Ik snap het trouwens niet van dat ontdekken. Columbus had Dominica al ontdekt. Van Dominica kan je Guadeloupe met The Saints en Marie Galante zien liggen. Misschien dat Columbus op een ochtend om 11 uur uit zijn hut kwam en deze eilanden zag liggen. Een matroos wou nog zeggen: “die zag ik gisteren al”, maar hij hield zijn mond want meneer Columbus deed de ontdekkingen. Het was hier te droog voor suikerriet, dus geen plantages en geen slaven. In plaats daarvan kwamen er Bretonse vissers. Het is dus zo Frans als het maar kan. De hoofdstraat heeft alleen maar toeristische winkels. Maar wel met mooie en authentieke spullen. Overdag zijn er de toeristen, die met veerboten worden aangevoerd uit Guadeloupe, na vijf uur keert de rust weer.
                                          Bourg deSaints

In het dorp worden we aangesproken door drie Amerikanen, die ons denken te kennen. We kunnen ze ons niet herinneren, maar we doen alsof. Ze spreken luid en opgewonden, maar zijn heel aardig. Als we de volgende dag op de dinghy-steiger vastmaken let Ron (of Don) ook aan. Inmiddels kennen we elkaar dus. Hij was ons op het water voorbij gestoven. Ja zegt hij “If you have the horsepower, why not use it”. Ze vinden het hier geweldig. Dominica vonden ze te armoedig. Vooral om aangesproken te worden door boat boys en bedelaars vonden ze vervelend.
                                          dinghysteiger

We liggen de volgende dag in de baai van Ilet de Cabrit, een klein onbewoond eilandje met een prachtige baai. Overdag komen er mensen zwemmen en snorkelen. Vroeg in de ochtend waren er ringzeegvissers. Het was een favoriete vraag van Cosmo op de Zeevaartschool, welke nachttekens ringzeegvissers voeren (2 keer geel knipperlicht). Niemand wist wat een ringzeegvisser was, wij nu dus wel. Boven op de berg zijn de ruïnes van een fort en beneden bij het strand in de ruïnes van de gevangenis zit een kunstenaar, die maskers maakt. Enrique gaat ’s avonds met zijn gedeukte zeilbootje naar het dorp om inkopen te doen. Geen motor: waarom horsepower gebruiken als het niet nodig is? Ook komen er kinderen in zijn werkplaats kleien. Drie jongetjes steken me hun hand toe:” Bonjour monsieur”. Ze vallen bijna op de grond van het lachen, als ik hun met klei besmeurde handen schud.
 
                                          de  maskers, we kochten die helemaal linksonder

Ik koop een masker. Enrique snijdt twee aloë vera bladen voor me af en legt me uit hoe ze klaar te maken. Ik heb het gedaan, maar het smaakt nergens naar. Je kunt het sap ook gebruiken om je haar te wassen of bij zwellingen en verbrandingen. Spul dat je kan eten én op plekken smeren, dat kan toch niet goed zijn. Je smeert toch ook geen Fanta op je jeukbulten!
                                          Enrique

Ik ben met de WD40 spuitbus rond geweest en heb de gashandle uit elkaar gehad. Rommy heeft een Rotterdamse vlag genaaid, die waait nu trots naast de Franse vlag. Van de vlaggen, die er hingen was nog maar de helft over.
                                          de Annalena

We kochten een tray Carib bier. Volgens het (weinig succesvolle) Anti Kakkerlakken Beleid  *)AKB mag er geen karton aan boord gebracht worden. Ik had het karton van de tray overboord gegooid. Rommy zag bij het snorkelen, dat het karton op de bodem was beland. Precies op de route, die de snorkelaars nemen. Ik zeg: de snorkelaars zullen denken: “Die Carib maakt toch overal reclame, ja snorkelen maakt dorstig, dus snel terug naar het strand voor een biertje” Maar zo kon ik me er niet uitlullen. Het was een vervuilende daad en niks anders.
                                          de ringzeegvissers

De LSM, Les Saint Multiservices komt ’s avonds langs om een bijdrage te innen voor de mooring. Morgenvroeg brengen ze verse croissantjes en stokbrood .Ík heb nooit beweerd,, dat we het zwaar hebben.

En dan gaan we weer verder naar Guadeloupe.

*)AKB : schoenen op de steiger laten, schoenen afspoelen, geen karton aan boord, groente en fruit wassen, kakkerlakken doodspuiten en overboord zetten.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten