donderdag 14 februari 2013

Antigua

Men vond de vorige blog niet zo boeiend. Grappige onderschriften bij de foto’s was toch wat gemakkelijk. Ik moet ze gelijk geven.

Bij aankomst in Antigua liet de ankerlier ons weer in de steek. Pieter kwam langs en samen keken we lang naar onze twee accu’s. Pieter heeft 4 nieuwe accu’s besteld voor $ 2500. Misschien is die tweede accu van ons ook wel niet goed….Daarna breekt het peilstokje van de keerkoppeling af...
Daar werd ik dus een beetje depressief van. Dan schrijf je geen boeiende blog. De hele middag ben ik bezig de draden te verwisselen. Ten slotte laat ik de motor 2 uur laden en ze zijn allebei weer vol en levendig. Voorlopige conclusie: de nacht in Port Louis was het windstil, de dag erna was het bewolkt, we hebben wel 4 keer opnieuw moeten ankeren en de koelbox gebruikt bijna een volle accu per etmaal. Dus de tweede accu was gewoon leeg. Niks stuk, niks nieuwe bestellen en niks depressief.

Daarom nog een foto uit Désirade met een onderschrift.
                                           Mooi die grote horloges, maar haal ze nooit uit elkaar.

Ik zal het niet meer doen.
Antigua is een zeilers paradijs. Wel veel zeilers. En grote zeilers. We komen nu in het gebied van de Amerikaanse superjachten. We waren bij twee chandlers.  Nou Ina in Herkingen heeft wel 10 keer zoveel. En al die boten, denk je dan. Ja, die laten alles aan hun boten doen door bedrijven. En die kopen zelf de onderdelen in. Dus naar een bedrijf om een peilstokje voor de keerkoppeling te verkrijgen.



Het was een eind lopen in de hitte, maar aan het eind van een stoffige weg is een dieselwerkplaats. Een vriendelijke man verdwijnt naar de zolder en komt terug met een nieuwe peilstok. Maar hij vindt $ 32,00 wel duur voor een plastic schroefdop met stokje, dus gaat hij nu naar de werkplaats om te proberen zelf iets te maken. Dat lukt niet en ik ga afrekenen bij twee vrouwen aan de balie. Ze moeten mijn naam en gegevens, omdat ik dutyfree koop. Ik vertel, dat Hoendervanger betekent catcher of fowles. In Nederland onder Napoleon moest iedereen een naam opgeven. Mijn voorouders in Ouden Bosch gaven hun beroep op. Ik vraag hen wanneer en hoe hier de achternamen zijn ingevoerd. Nou gewoon, als de eigenaar van de plantage Jefferson heette, dan heette jij Jefferson. Oh ja. Andere geschiedenis. Ze roepen naar een man, die achterin bezig is of hij meegaat naar Amsterdam “Prostiution and marihuana is free there”. Ze gaan morgen.



Gelukkig met mijn dipstick keer ik terug naar de Annalena. Ik vaar even langs de Ostrea en zie Pieter net een snapper vangen. Hun nieuwe accu’s staan bij de douane (ze hebben ze zien staan), maar ze moesten morgen maar terug komen. Met moeder, broer en Adriaan komen Pieter en Sabine met de kinderen bij ons langs. Elk glas wordt omgegooid, maar de meiden reinigen alles met de Gardena spuit. Leuk, dat de Ostrea er vanaf Agadir steeds onverwacht weer ligt. Net als in Dominica geven ze ons goede tips. En Pieter neemt het zeilen serieus, dus je leert elke keer weer wat. Én het zijn heel gezellige mensen.


We liggen bij English Harbour in de Freeman Bay. Helemaal in de hoek. Freeman Bay is een natuurpark, een schildpad zit onder de boot en komt af en toe boven om adem te halen. Het is mooi, maar om te ankeren een ramp. De eerste nacht bleven we  tijdens windstoten keurig op dezelfde plek, maar om 7 uur ’s morgens werden wakker van het geroep van de Franse catamaran achter ons. We zaten er bijna tegenaan. We ankeren daarna met twee ankers in tui en dat gaat goed. De catamaran is vertrokken, dus we hebben wat meer ketting gestoken. Je ziet de boten soms alle kanten op liggen. De meeste boten hebben uit voorzorg stootwillen hangen.                              Aan wal kom je op een terrein met gerestaureerde gebouwen, Nelsons Dock. Heel Engels. Een houtsnijder maakt heel expressieve dingen. We kopen een klein masker. Verderop is het dorp met er achter baai met de hele grote schepen.  De grootste is een vol dwarsgetuigde driemaster, alles elektrisch bediend. Lelijk, maar indrukwekkend. Een motorjacht heeft twee kleine schepen en een helikopter op het achgterdek. eel EngelsH

Geen opmerkingen:

Een reactie posten