vrijdag 13 mei 2022

Bemanningswissel

Woe 4 mei 05:00 de wekker loopt af in Rotterdam, een uur later in Goes. Want Miriam brengt Geert Jan vanuit R'dam en Jos vanuit Goes naar Brussel om daar om 12:00 een directe vlucht naar Washington te nemen. De vlucht verloopt voorspoedig zodat we om 14:00 (20 minuten eerder dan geplant ) aankomen in Washington Dulles IAD. Daarvandaan met de bus naar het dichtsbijzijnde metro station (ze zijn de metro nog door aan het trekken naar het vliegveld,maar zover is het nog niet) en vervolgens met de Metro naar DC.In Washington was t nog 10 minuten lopen naar het waterfront waar de Annalena aan een mooring lag te wachten. Die 10 minuten lopen was te veel voor de wieltjes onder onze zware tassen, dus die begaven het waardoor het lopen wel was zwaarder werd dan gedacht. Na enig misverstand over de exacte plek waar we opgepikt zouden worden zijn we door Rommy met de dingy opgehaald en aan boord gebracht.
Donderdag 5 mei zijn Geert Jan en ik gaan sightseeing Washington.Alle grote beroemde memorials, Capitool en het Witte Huis bekeken. Geluncht in een lange straat waar een hele lange rij food trucks stond om hun waren te verkopen. Goed om eens met eigen ogen gezien te hebben, vooral de grootte en de uitgestrektheid zijn imposant. Anderzijds is het niet zo dat ik iedereen zal adviseren op vakantie naar Washington te gaan. 's Middags heeft Rommy Gerard naar het vliegveld gebracht.
Vrijdag 6 mei eerst boodschappen gedaan en daarna op de motor de Potomac rivier afgezakt. Mooi weer maar nauwelijks wind. 's Avonds in een zij-kreek (port Tabaco river) geankerd. De kop is eraf, de terugtocht is begonnen.
Zaterdag 7 mei zeilend verder de Potomac af. Inmiddels beginnen we allemaal aan elkaar te wennen en ontstaat er samenhorige sfeer aan boord. Aan het eind van de dag geankerd bij St Mary's City, waar we ook de volgende dag zijn gebleven want toen was het koud en miezerig en nat en winderig. Voor mijn rug kwam dat goed uit wan de dag ervoor was ik door m'n rug gegaan bij het ankeren. 's Nachts met krabbend anker de baai over gedobberd waardoor we 's morgens aan lagerwal wakker werden.

Maandag 9 mei met krachtige ruime wind naar Delta Ville gezeild. Het liep als een speer. Mooi zonnig weer. Op bijna elk baken of boei zit een visarend op zn nest te broeden. Ook zie je hier veel Bruine Pelikanen vliegen. Een mooi gezicht zoals die beesten zich in het water storten en dan met een volle keelzakhun kop niet boven water kunnen krijgen totdat er voldoende water uitgelopen is maar de gevangen vissen er nog in zitten.
Dinsdag 10 mei waren er voor de Chesapeake Bay en buitengaats weer stormwaarschuwingen en zijn we blijven liggen achter ons anker. Te meer daar we 's morgen weer aan lagerwal wakker werden omdat het anker weer gekrabt had. Verder diverse klusjes en karweitjes aan boord verricht. 's Avonds werden door de bewoner van het pand waar we 's morgens aan lagerwal geraakten uitgenodigd om aan zijn steiger te komen liggen en om te komen douchen, waar we dus gretig gebruik van hebben gemaakt.
Woensdag 11 mei. De depressie net ten noorden van ons blijft maar aanhouden, maar begin volgende week ziet het er goed uit om de oversteek naar Bermuda te beginnen. Dus de komende dagen willen we nog naar Hampton en Norfolk om vandaaruit te vertrekken. We zullen zien hoe de weergoden ons gaan helpen. Vooropg amuseren we ons wel en hebben we nog iets om ons op te verheugen.

Groetjos geschreven woe 11 mei 2022 om ca 09:00 uur. Straks kijken of en hoe we dit blog op het weblog krijgen mbv de IridiumGo want de vorige post is verloren gegaan.........

Nu gaat t was lukken want die domme Jos had een - IPV een . getypt........

Sent from Iridium Mail & Web.