zondag 1 oktober 2017

Langs Manhattan

Adriaen de Block noemde het Hellegat, vanwege het heldere licht. De Engelsen maakten er Hell Gate van en zo heet het nu nog.  Voordat deze plek, waar de East River en de Hudson River bijeenkomen, in 1885 met explosieven groter werd gemaakt stroomde het hier tot 10 knopen. Nu is 4 tot 5 knopen het maximum, maar toch is het zaak Hell Gate bij minder stroom te passeren, vanwege de draaikolken en de drukke scheepvaart. Zaterdag is het om 06.00 uur ‘s morgens slack tide, daarna begint het naar zee te stromen. Dus dat wordt met licht vertrekken, want het is 2 uur varen van Port Washington.

Het concert van Mike Massé was verbluffend, wat een stem, wat een gitarist, wat een power. Drie uur zeventiger jaren nummers: Beatles, Niel Young, Pink Floyd, Led Zeppelin, James Taylor, Simon & Garfunkel, Radio Head, Toto, Boston, Kinks, Stones. Al die nummers, die het waard zijn om behouden te blijven. Hij speelde in een piza restaurant, maakte you-tube filmpjes van de optredens en is nu beroemd. Check it out on you tube: Mike Massé.

We vertrekken om 0.700 uur. Mahattan ligt in de verte in het zonlicht, met de stroom mee gaan we 8 knopen. De Coast Guard roept ons op als we de City binnen varen. Ze vragen onze gegevens, mijn naam spellen (hotel, oscar, echo, november, delta, echo, romeo, victor, alfa, november, golf, echo, romeo) kost enige tijd. Later belt Customs ook nog en vraagt weer de gegevens. Ondertussen staat Rommy buiten tussen de boeien door te sturen.

Bij Hell Gate zijn we weer met zijn tweeën voor de eyeball-navigatie. De draaikolken vallen mee en scheepvaart is er nauwelijks: ferry-boten en een paar jachten. Het is adembenemend om langs Manhattan te varen, langs Roosevelt Island, langs de UN, onder Brooklyn Bridge door, voor Battery Park langs en dan Ellis Island en het Vrijheidsbeeld. Sirenes van ambulances bij het grote ziekenhuis. Joggers langs de waterkant.

Als we voorbij het Vrijheidsbeeld zijn komt een bootje van de Coast Guard langszij: Safety Inspection. Twee agenten komen aan boord en nemen al onze gegevens op, kijken naar de brandblussers, vuilwatertank en reddingsmiddelen. Alleen de stickers om passagiers te waarschuwen geen olie en afval te lozen ontbreken. We hebben daar in watersportzaken naar gevraagd, maar niemand heeft ze. We hebben ze wel op de computer en beloven ze uit te printen en zichtbaar op te hangen.

Na de Verrezano Narrows Bridge gaan we stuurboord uit langs Staten Island en ankeren om 13.00 uur in Great Kill Harbour, een rondom beschutte baai. Vannacht gaat het nog behoorlijk waaien. Bij Sandy Point en Coney Island liggen ook boten te wachten om naar het Zuiden te varen, maar daar is het minder beschut.

De volgende ochtend staat bij de inlet voor New York de wind tegen de stroom, dat is even hobbelen. Daarna koers 180 en om 11 uur passeren we een badplaats met een hoge GSM-mast. Daar verzend ik dit blog.