zaterdag 7 oktober 2017

Delaware Bay

De mooiste song die Mike Massé vrijdag zong was Free Fallin’, maar we wisten niet meer van wie het was. Gisteren komen we er achter: Tom Petty is overleden. De orbituary vermeldt zijn grootste hits, waaronder Free Fallin’. Vijfendertig geleden zagen we hem optreden ergens in de buurt van Boston.

Ander nieuws: een man schiet 68 mensen dood in Las Vegas. Op de radio veel medeleven en gebeden. God is het dichtsbij mensen in grote nood, zegt een dominee. Geen woord over de verkrijgbaarheid van automatische wapens. Obama kon er een wet doorkrijgen, die de verkoop van automatische wapens aan psychiatrische patienten verbiedt. Dat was een wet die Trump meteen afschafte. De schutter gebruikte trouwens een apparaat, dat een wapen automatisch maakt. Overal te koop voor $ 99,00.

We zijn nu echt op de terugweg. Bij Barnegat, Atlantic City en Cape May ankeren we op dezelfde plek als op de heenweg. Het is prettig ergens te komen wat bekend is. De dagafstanden zullen ons nog wel vaker naar bekende havens en ankerplekken brengen. Als het kan, zoeken we nieuwe plekken. Morgen gaan we hier de hoek om de Delaware Bay op. Op de heenreis hebben Chesapeake Bay and de Delaware  Bay overgeslagen.

Ik lees Chesapeake, een historische roman van James A. Michener. En we kijken The Sopranos, dat hier in New Jersey speelt. Zoals we eerder the Wire keken, dat in Baltimore speelt. En dan nog Dexter, dat in Miami Beach speelt. We zagen ook True Detective, dat speelt in Louisiana, iets verder weg.

Van Cape May loopt een kanaal naar de Delaware Bay, gebouwd in WW2 om de Duitse duikboten te ontwijken bij de uitgang van de baai. Het kanaal heeft 2 bruggen met een doorvaarthoogte van 55 ft. Onze mast steekt 55 ft, dus gaan we toch maar om de hoek de baai in. Duitse duikboten zijn er niet meer. Voor dat we de hoek om zijn hebben we al 3 vissen gevangen, kleine vissen, 2 gooien we terug. Ons nieuwe visnet bewijst goede diensten, met een tonijnhaak ging het slecht.

Delaware Bay is een beetje Haringvliet, kale oevers. Het ligt vol met krabkooien. We overnachten halverwege de baai bij het riviertje naar Greenwich. Spreek uit: grienwitch. Er was daar een soort Teaparty, ze verbranden de balen thee uit Engeland en veranderden de uitspraak van hun stadje.       ’s Nachts staat de wind tegen het uitstromende water en liggen we behoorlijk te klotsen.

Als je doorvaart ben je zo in Philadelphia. Maar ik moet dan altijd denken aan de de woorden van WC Fields, First Price: one week in Philadelphia, Second Price: two weeks in Philadelphia. Wij gaan voor Baltimore en Washington.

Tussen de Chesapeaske Bay en de Delaware Bay  is in 1829 een kanaal gegraven, wat de verbinding van Baltimore met de zee aanzienlijk verbeterde. Het kanaal was toen 30 m breed en 3 meter diep. Nu is het 300 m breed en 15 m diep. In een stuk van het oude kanaal liggen we in de kleine gezellige marina van Delaware City. Het is een mooi stadje, bij Crabby Dick eten we mosselen en crabcake, what else... En drinken Oktoberfest Lager, what else..

Als we op de Pollux uit Nieuwpoort lunchen met Marianne en Paul staan opeens zes man politie, coastguard en leger naast de boot. Aardige kerels. Paul laat zijn cruising permit zien, onze gegevens hebben ze al op de computer gevonden. Ze geven ons een lijst met alle telefoonnummers voor het aanmelden in de volgende states. En ze geven de tip, om als aanmelden niet lukt, dat te vermelden in het logboek.

Het C&D kanaal heeft veel weg van het Kielerkanaal, maar is gelukkig niet zo lang. We ankeren aan de oostkust van Chesapeake Bay naast de Margeritaville van Milan en Michelle. Michelle komt ons halen met de dinghy. Het werd nog heel gezellig.

Maandag passeert een tropische depressie met harde zuidenwind. Eerst werd 28 knts voorspelt, nu is het nog maar 22 knts. De orkaan Nate is het vaste land opgegaan in Louisiana, die zou dan maandag erbij kunnen komen, dat wordt echt gezellig.

We gaan naar Crab Creek, een smal kreekje tussen heuvels met bomen, daar kan ons niks gebeuren. Het ligt 5 mijl ten zuiden van Annapolis. We kunnen onze dinghy aanleggen bij het huis van Emma, een vrouw van Nederlandse afkomst..