Als ik terug ben en de stag heb teruggezet, gaan we douchen,
afmelden bij de haven en voor de cruising permit, dan kunnen we vertrekken.
Uitklaren hoeft niet.
Dag 1
Het is hoog water, dus nu moet de brug wel voor ons open. Om
15.00 uur krijgen we een opening. Buiten staat een enorme stroom (Golfstroom
plus ebstroom). Over de grond gaan we meer dan 9 knopen. Als we bij zonsopgang
ten Noorden van de Bahama’s zijn, wordt de stroom minder. Als de wind wegvalt
zetten we de motor bij, ook om de accu bij te laden. We varen nu voor het eerst
naar het Oosten. De wolkenkrabbers aan de kust worden grijs en dan is er alleen
maar zee. In de nacht zien we drie verlichte cruiseschepen. We varen 20 ⁰
noordelijker dan de ideale koers naar Bermuda, maar het is nog ver. ’s Avonds
komt er meer wind. Voor een rustige nacht zetten we een rif in het grootzeil.
De koers is nu parallel aan de ideale lijn en we maken 6 knopen over de grond.
Deze oversteek hebben we het voordeel van veel maanlicht. De laatste twee
nachten staat de hele nacht een volle maan.
Dag 2
Het rif kan blijven zitten. We gaan 5,5 knoop met een knik
in de schoot op de goede koers. De boot ligt onder een helling van 40⁰. Lastig
bij het lopen, slapen en koken. Maar het
begint te wennen. Evenals het ritme van de 3 uurs wachten. Een mooie grote dorade aan de haak, maar als
hij bijna binnen is komt hij toch los. Morgen beter.
Dag 3
De zeilen zijn mooi in balans. We vergeten de stuurautomaat aan te zetten en
dat merken we pas na een kwartier. De boot stuurt zichzelf. Weer wat gedaan aan
de elektrische contacten, omdat de motor niet wilde starten. Op het laatste
overal nog een tik met de steeksleutel op geven. Dat doet de truc. Maar
daarna brak de trekkabel voor het stoppen van de motor. Dat is een klein probleem.
Even bij de motor zelf tegen de pal aan de hogedrukpomp drukken. Om 20.00 uur
gaat een groot containerschip op 1,1 zeemijl voor ons langs. Zijn we het niet
mee eens, maar wat kan je doen. Niets gevangen.
Dag 4
Een zonnige dag. De wind gaat overeenkomstig de weerkaarten,
die ik gister met de satelliet telefoon heb binnengehaald, meer uit het zuiden
staan. Precies wat we moeten hebben. Het rolt ook meer. Altijd van je af
drinken… Als je een slok neemt, terwijl je achterover gaat, krijg je een scheut
koffie over je heen. Ongeschoren zie ik er dan uit als een alcoholistische
zwerver. Maakt bij mij niet zo’n verschil.
Waar ligt nu eigenlijk de Bermuda driehoek? Of zitten we er
al in? Rommy heeft het antwoord op haar Galaxy: Het is de driehoek Florida –
Puerto Rico – Bermuda. We varen dus langs de noordelijke zijde. Niets om je
zorgen over te maken. De nacht was rustig, weinig wind, weinig golven. Goed
voor de nachtrust, maar we maakten ook maar 3,5 knopen. In de ochtend ruimt de
wind en krijgen we stroom tegen. We kunnen de zeilen wat losser zetten en
we varen weer 5,5 knoop. Het kost altijd
enige tijd om de wind pilot in te stellen. Met een knal breekt de vislijn. Daar
gaat het oranje aas, waarmee ik de grootste vis heb gevangen.
Dag 6
In de nacht waait het harder, maar vooral de golven zijn steil.
Er is veel gebonk en het water gaat over het voordek. Ik vind het niet leuk
meer. De gebroken stagen spoken door mijn hoofd. Tenslotte verkleinen we de
genua en gaan met de hand sturen. 1 uur geslapen in de nacht en in de morgen
nog 2 uur. Bij zonsopgang worden de golven minder en kan de automaat er weer
op. De hele dag 6 knopen gevaren. Nieuwe
gribfiles geven aan, dat de wind in de nacht 6 Bft gaat worden. Voor het donker
is, zetten we het tweede rif. Dat blijkt een goede beslissing. In de nacht gaat
het hard waaien en komen er buien over.
Dag 7
In de loop van de ochtend wordt het rustiger. Bermuda is nog
60 zeemijl weg. Het regent af en toe en we hebben het koud. Als we flap aan de
buiskap zetten om de regen buiten te houden, zie ik dat de hengel krom staat.
De genua staat te klapperen achter het grootzeil. Ik haal de genua binnen. Te
gehaast. Door de achterlijke wind rollen de schoten mee op en komt de boel vast
te zitten. Het is een uur ploeteren en minder harmonisch samenwerken om de boel
weer goed te krijgen. Op het voordek ga je op en neer als op een schommel en
komen er bakken water over. Dan zien we, dat de vislijn ondertussen in de
schroef is gekomen. Een grote dorade is door de schroef tot bij de boot
getrokken. Ik kan er net niet bij. Dan breekt de lijn. Weer een aas verloren.
De gebeurtenissen ronden we af met evaluerend gesprek. Radio Bermuda neemt om
02.00 uur contact met ons op. Hij vraagt onze gegevens. Na 20 minuten is hij
klaar met vragen en we krijgen aanwijzingen voor het binnenvaren. Het is half
vijf en inmiddels licht geworden.
We zien veel boten liggen bij St George, ook een aantal ons
bekende Nederlanders. Als we zijn geankerd, komt Bas langs en nodigt ons uit
voor koffie en boterhammen met gebakken ei en spek. Ze zijn hier al een dag.
Coen van de Mero komt er bij en zo wordt het gezellig. We verheugen ons op een
weekje Bermuda.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten