vrijdag 2 november 2012

Technische rubriek van Gerard 3: Wat zit er op het rek?



 
 
Op de foto met de toren van Hassan in Rabat op de achtergrond zie je het rek. Het dient allemaal ergens voor, maar het is ook leuk om ze te hebben.
Het meest opvallend is de windgenerator. "Wat levert zo'n ding nou aan stroom?", vraagt men altijd. Nou, niet veel. Alleen als er veel wind is of als we hard varen, dan komt er zo'n 2 tot 3 Ampere uit. Dat is dus bij 12 Volt rond de 30 Watt. Hij maakt goed wat hij aan schaduw werpt op het zonnepaneel. Hij draait wél 24 uur. De zonnepanelen geven als de zon recht boven staat wel 6 Ampere, maar 's nachts dus niks. De grote verbruikers zijn de koelkast , die altijd aan staat, en de computer en het beeldscherm, die onder het varen aan staan (elk 15 Watt). De verlichting(LED) en de apparatuur vergen niet veel. Alleen de radar en de ankerlier vreten stroom, maar die gebruik je niet vaak en doorgaans met de motor aan. De dynamo van de motor levert 55 Amps, dus die vult de 2 accubatterijen van elk 130  Ah snel bij in geval van nood. We hebben nog een kleine noodbatterij van 30 Ah bij de radio staan.
 Overigens gaan bij de oceaanoversteek de koelkast, de PC en het scherm uit. Er is toch geen vers voedsel om te koelen en waar je bent is eenvoudig op de GPS te zien. Misschien, dat we één keer per dag het scherm aanzetten om grote schepen met de AIS te zien. Dan zetten we ook de marifoon aan. Kunnen we een weerbericht vragen en even een stem horen.
Dan hebben we rechts de radardome. Stel je niet te veel voor van een jachtradar. Je ziet de kust en grote schepen, plastic jachten zonder goede reflector (dus de meesten) varen vlak langs zonder dat je ze gezien hebt. Aanvaring- afstanden uitzetten, zoals we dat op school hebben geleerd gaat op zo'n klein ding niet.
Links achter op de foto (stuurboord) zie je de navtex antenne. Die ontvangt fax-berichten over weer, navigatie en veiligheid, die de kuststations 1 of 2 keer per dag uitzenden. De navtex moet wel aan staan tijdens de uitzending. Het bereik van de navtext uitzendingen is vaak byzinder groot door de reflectie door atmosferische lagen.
Daar voor staat een kleinere antenne, dat is de GPS antenne. Dat iseen  geweldig ding, het geeft je positie op een paar meter nauwkeurig. Je kunt je boot ook zichtbaar maken op de electronische kaart, dan zie precies waar je bent. Je kunt routes uitzetten, aankomsttijden berekenen en nog veel meer. We doen dat alles echter met de navstick, een usb stick die we met plakband op de klok hebben geplakt. Deze stick bevat ook alle zeekaarten van de wereld (CM93). We hebben nog een zgn GSM-muis, die je ook in een usb-ingang van de computer prikt. Ook daarmee zie je jezelf varen op een zeekaart.
Midden achter staat de antenne van de sateliettelefoon. Daarmee kunnen we ieder nummer bellen viade  sateliet en ook e-mails en weerkaarten ophalen. Dat laatste gaat niet snel, maar het werkt.
Rechts, achter de radar-antenne zit nog een GPS-antenne, die is verbonden met de AIS. Het AIS-systeem geeft via de grote staafantenne in het midden onze gegevens door aan andere schepen. Wij ontvangen alle gegevens van andere schepen (positie, vaart, koers, bestemming, naam, grootte). Maar vooral het uitrekenen van de CPA (closest point of  approach) is erg gemakkelijk, je ziet op welke afstand je elkaar gaat passeren en wanneer. Is de CPA nul, dan lig je op aanvaringskoers. De AIS antenne dient ook via een splitter als antenne voor onze tweede marifoon en als antenne voor de AM/FM radio,
We hadden onze WIFI antenne nog een plaatsje kunnen geven, maar de ontvangst van WIFI kan soms erg verbeteren, door de antenne iets te verplaatsen. Dat kan niet als de antenne vast op het rek zit. Voor betere ontvangst hijs ik die antenne vaak in de vlaggelijn.
Boven in de top van de mast zit de antenne voor de eerste marifoon, een Furuno met DSC (automatisch uitzenden van noodsignalen)
 
De GPS hebben we ook nog in draagbare uitvoering, evenals de marifoon.
 
Voor in het reddingsvlot hebben ook nog een waterdichte marifoon, een EPIRB en een SART. De EPIRB zendt onze positie uit in geval van nood. De SART versterkt de radarweerkaatsing, zodat ze ons kunnen vinden met een reddingsboot of helicopter.
 
Dit was alles met een antenne. Behalve dan de televisie-antenne boven in de mast, maar die gebruiken we nooit. Toch een hele voorraad electronica.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten