zaterdag 19 november 2016

Van San Miguel naar La Gomera.


Langs de hoeken van de eilanden gaat de wind versnellen. Daar staan in de pilot mooie kaartjes van. Het waaide bij het midden van Tenerife weinig, dus we begaven ons opgewekt in de versnellingszone. Tussen de 20 en 25 knopen met hoge golven. Er moest gestuurd worden, maar voor de wind met één rif ging het als een trein. Op de zuidhoek is een klein bergje, de Montana Roja. Daarachter zou de wind afnemen. Was onze theorie. Maar de versnelling van de wind langs de landkant van het bergje was ongekend. Eén moment waaide het 33 knopen. De volle venturi. Eén moment maar en de boot ging nog steeds als een trein. Later nog eens in de pilot gekeken, maar over wind langs de achterkant hebben ze het niet. Wel, dat je daar “comfortable” kunt ankeren.


We gaan in San Miguel liggen, omdat dan de oversteek naar La Gomera maar 30 mijl is. En omdat we daar ons nieuwe voorzeil naar toe willen laten sturen. Kunnen we dat alvast even melden. De Belg, die ons de Annalena verkocht lag hier 4 jaar geleden. Met een ander schip deed hij nog steeds tochtjes met toeristen. Nu ligt hij in La Galeta, 5 mijl verderop. De Nederlandse mevrouw van de Belgische onderzeeboot was er nog wel. Omdat er geen plek meer was, lagen we de eerste nacht aan de meldsteiger voor de onderzeeboot. Naast ons kwam nog een boot uit Letland. Een oude Nederlandse wedstrijdboot. Ging veel aan stuk, zeiden ze.

We lopen over het pad langs de zee voor de grote hotels langs. Zoals overal veel projecten waarvan de bouw is gestaakt. Dat is de recessie, maar soms is er ook iemand met veel geld vandoor. Dan blijft het jaren staan totdat het juridisch is afgehandeld. Beneden de restaurants: English Breakfast €4,50, Happy Hour: Beer €1,00., Wine €1,50. Kunnen we doen, maar we lopen door naar Los Abrigos een charmant vissersdorp, dat nu is weggeven aan de toeristen. Voertaal Engels.


De bedoeling is om via La Gomera naar La Palma te varen en dan terug naar La Gomera. Als het zeil is aangekomen steken we even over naar San Miguel. Dan naar Cabo Verde. Dat is het plan.


Weer een versnellingszone bij de oversteek naar La Gomera. Eerst was de zee als een spiegel. Overal dolfijnen, dat wel. Dan 5 mijl voor La Gomera begint het als een gek te waaien: 25 knopen. Nu moeten we aan de wind zeilen met golven dwars. Rottig zeilen. En voor de kust weer vlakke zee. We hebben het niet meer over versnellingszones en gaan een dag van ons vertrouwde San Sebastian genieten. Columbus (Colon noemen ze hem hier) kwam hier ook steeds terug. Men zegt, dat hij wat had met de regentes van het eiland. Ik ken de regentes niet eens, maar kom hier ook graag terug.




We lopen een rondje door het stadje. Veel herkennen we. Drinken een biertje op het plein en gaan eten bij een klein restaurantje. De eigenaar komt uit Cuba. Hij toont me op de kaart waar zijn huis staat. Aan de zuidkust, een half uur rijden van Havana. Rommy is zo verrukt van haar dorade, dat ze een foto naar haar Whatsapp groepje stuurt. Dat ik dat nog moet meemaken. Naast ons zitten 14 Zweden paella te eten. Tien pittige vrouwen van rond de zestig en vier sukkelige mannen. Ze zijn hier om te wandelen. Af en toe houdt iemand een Dik-Buitenhuis-toespraakje. Of ze zingen een somber zweeds lied, waarbij ook in de handen wordt geklapt. Tenslotte neemt Rommy nog een foto van haar lege bord. We komen hier zeker terug, want ook mijn tuna mojo canarias was geweldig. De Cubaan is mijn regentes.


De volgende dag bezoeken we mijn favouriete winkel: de Kilo Bazar. Drie verdiepingen stampvol met chinese rotsooi. Ze hebben alles. Maar het kunstaas kopen we toch maar in een visserszaak. Dan is het siesta tijd. Als de zon wat minder heet wordt ga ik dit stukje typen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten