zondag 13 november 2016

Santa Cruz




Wie mijn zwemkunsten kent, zal al twijfels hebben gehad. Ik was vijf minuten in het water. Daarna heeft Rommy het overgenomen en de anode van de as gehaald. Eerst in badpak en later in wetsuit. Met een wetsuit aan had ik het ook wel gekund. De as zit weer vast en we houden hem in de gaten.


We waren met de sneltram naar La Laguna, de oude stad hier boven in de bergen. Vanuit de tram zie je de faculteiten en het academische ziekenhuis. Vanaf de eindhalte loop je de oude stad in. We bekeken casa’s met mooie binnentuinen. In het bischoppelijk paleis was een zaal met opgezette stoffige dieren, een zaal met Bacon-achtige vrouwenportretten, een zaal met 500 bruine papieren tassen met een + of een X erop, echte kunst. Maar wat ik geweldig vond, was een zaal met natuurkundige apparatuur. Electriceermachines (Wimshurst, Hermans, weet u nog), Edison grammofoons, telescopen en een slingeruurwerk. Daar had ik wel uren kunnen blijven. We lunchten op een terras met kaas van het eiland en gerookte makreel. En een witte wijn natuurlijk. Je moet toch wat.



Waarom we straks op Tenerife gaan wonen: altijd lente, concerten, opera, natuurparken, cursussen, universiteitstad, musea, goedkoop, lekker eten en snelle goedkope verbinding met Nederland. Daarom dus, misschien denk ik over Puerto Rico hetzelfde, maar de Spaanse cultuur lijkt me vertrouwder dan de Amerikaanse. En het is ver weg.



Voor we gaan slapen praten we soms over wat we na de reis gaan doen. Dat gesprek eindigt dan met: we zien wel, het is nog niet zover. Maar ik ga nu voor:  ’s winters Tenerife en zomers Delfshaven. Laat die inboedel maar staan in Barendrecht. Evenwel zoals gezegd: we zien wel. 



We liggen hier nu bijna een week.Tijd om te denken waar we heen gaan. Dat doen we dus morgen. Ook inkopen doen, want we teren al weer een week op onze voorraad bier en whisky. Het is een goede haven, verderop liggen de cruiseschepen, rondom liggen een paar grote dwarsgetuigde schepen en twee superjachten. De stad op 5 minuten lopen, zouden we eigenlijk wel gaan?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten