Toen wij uit Lissabon
vertrokken. ...nee, het feit dat er weer een blog is, betekent dat we de
overtocht hebben volbracht. Dat is het belangrijkste. We liggen in de Marina
van Porto Santo, het noordelijkste eiland van de Madeira groep. Andere sfeer
dan op het vaste land. Van alle kanten komt men aangelopen om een praatje te
maken. De Annalena is een Trismus 37, een Belgische zelfbouwboot. Daar liggen er
hier drie van. Dus die mannen kwamen ook allemaal aangelopen. Une Trismus! C’est
le ex Bon Vivant de Nieuwpoort. Ah, oui! Jacques, de beheerder van de Trismus-site
is er ook. Hij vertaalde mijn teksten naar het Frans. We hebben nog veel te
bespreken onder een biertje.
Voor we dus vertrekken
uit Lissabon willen we dus nog de andere Nederlandse boot begroeten, die ook
naar Suriname gaat. Maar ze staan ‘s morgens al bij ons op de steiger. Peter en
Angela uit Soest liggen al een week op asje voor de motor te wachten. Ze zijn
ook al eerder rond geweest. Ze vertellen, dat Domburg weer betere voorzieningen
heeft. We hopen, dat we daar, halverwege de Suriname Rivier, kunnen liggen. Hen
gaan we vaker zien.
We vertrekken en tanken
verderop bij een autotankstation, dat aan de achterdeur pompen voor boten
heeft. Autopompen zijn altijd beter, schoner en zonder bio-iets. Naast de
pompsteiger ligt een boot met de naam: Messias
2. Dat is gepaste bescheidenheid.
Ook buiten op zee is het
warm. Bij de hoek van Cascais waait het lekker. We kunnen eindelijk weer
zeilen. De Windpilot stuurt en wij genieten. Koers 230 graden.
De tweede dag zeilen we
nog op 10 knopen wind. Het zetten van de genaker kost drie kwartier. Meer dan
een jaar is dat zeil niet uit de zak geweest. Maar we hebben alle tijd. Niets
anders te doen. Lekker samenwerken. Tegen de avond gaat de genaker er weer af.
In het donker weghalen is te lastig, zeker zo’n eerste keer. Er komt een
vliegtuig over, die een condensstreep trekt van Madeira naar Lisboa. Precies
onze koerslijn. Ik hoef niet meer naar de lijn op het scherm te kijken, maar
naar boven.. De condenslijn verwaait na een tijdje.
In de nacht zie ik 2
boten op de AIS. Eén met een CPA (Closest Point of Approach) van 3 nM aan SB en
de ander een CPA van 0,9 nM aan BB. Maar visueel zie ik de éne rechtvoor. Alleen
twee witte lichten. Ik peil nog eens over de roos en snap er niets van. Dan zie
ik nog een schip aan BB. Het schip recht voor heeft geen AIS signaal. Eerst wat
weg zien te komen van het linker schip. Welliswaar recht op het tegemoetkomende
schip af, maar dat zien we dan wel weer. Dan krijg ik daar ook een AIS
waarschuwing van op het scherm: 0,5 nM. Ik kies het midden tussen de Aviator uit de
Marshal Eilanden (140 m) en de Titiana uit Panama (94 m). Tien minuten later zijn ze me links en rechts gepasseerd en zie ik de heklichten. Ze varen schuin op elkaar af. Op de radio hoor ik: Marsalam papado maipon asol. Dat is Philipijns voor: Hé kan je niet uitkijken, jij bent de oploper, oplopers moeten wijken, heb je dat niet op de zeevaartschool geleerd, zeker zitten slapen, asshole!
Marshal Eilanden (140 m) en de Titiana uit Panama (94 m). Tien minuten later zijn ze me links en rechts gepasseerd en zie ik de heklichten. Ze varen schuin op elkaar af. Op de radio hoor ik: Marsalam papado maipon asol. Dat is Philipijns voor: Hé kan je niet uitkijken, jij bent de oploper, oplopers moeten wijken, heb je dat niet op de zeevaartschool geleerd, zeker zitten slapen, asshole!
De aarde draait met een
vaart van 1000 km/uur onder de zon vandaan. Het is een schitterend gezicht.
Als ik nu zo blijf staan wordt ik rondgeslingerd en schijnt dezelfde zon over
12 uur tegen mijn rug. Sommigen mensen zien de zon in de zee zakken, maar dat
zijn vooral domme Amsterdammers.
Ik maak foto’s van de zon
en Venus. Een Japanse vissersboot kruist op een mijl voor ons langs. Zouden we
ergens een verkeerde afslag hebben genomen? Nee, dat kan toch niet! Weet ik ook
wel, Wim. Ze vissen hier blijkbaar.
En ze vissen goed, want
we zien de hele overtocht geen vis, geen dolfijn, alleen een paar zeevogels (er
zijn 30 soorten zeevogels).
De derde dag en de derde
nacht zijn uiterst saai. Niet meer dan 5 knopen wind recht achter, dus
eindeloos motoren. We zitten midden in een Hoog. Bloedheet. Op de foto’s ziet u
onze koers, snelheid en afstand naar bestemming op het ene scherm. Op het ander
ziet u de windrichting en snelheid. Nou, wind kun je niet zien. Wind is
bewegend gas. Onzichtbaar. Je ziet een wijzertje en een getal.
Nu ik weer gewend ben
lees ik ’s nachts. Munro. Korte verhalen. Ongelooflijk echt. Soms wel erg
indringend. Blijf je wakker bij.
Als na de laatste nacht
de zon weer op komt ligt Ilha de Porto Santo voor ons. Aankomsten doe ik altijd
met muziek. Dit keer de Walkure met Norman als Brunhilde. (Tatera TATA taterataa. I love the smell of napalm in the morning). Het Duits van Norman is merkwaardig. Ik schakel over op Sonny Rollins (Now is the time: taderadera,
taderadera, tatattata, tumtumtata). Dan
zie ik ver voor de boot een groep dolfijnen. Ik roep Rommy, die het ontbijt aan
het maken is. De groep komt op de Annalena af en wel zo’n tien dolfijnen
schieten voor de boeg heen en weer of maken sprongen. Een waar welkomstcomité. De
dolfijnen blijven maar doorgaan. Omdat het water zo glad is, kun je ze tot 10
meter diep zien zwemmen.
8 mijl schuin achter ons
(visueel niet te zien) vaart een Finse zeilboot. De dolfijnen vertrekken in die
richting. Maar er komen nog twee andere groepen dezelfde vertoning geven.
Met een blij gevoel
liggen we de laatste mijlen af. Varen de baai binnen en roepen de haven op. Een
half uur later worden we door al die Belgen en Fransen begroet.
De autoriteiten zijn erg
voorkomend. Ik heb een lang gesprek met de politieman over de politie
reorganisatie in Nederland. Hier zijn ze met hetzelfde bezig. De mevrouw van
Customs komt aan de boot met een formulier over drank, drugs, tabak, wapens en
huisdieren. Ze verontschuldigt zich drie keer voor het ongemak. Rommy vult
overal nee in. En Rommy zal nooit liegen.
We publiceren dit blog zonder foto,s. WIFI is hier niet goed. Komt een ander blog met zonsondergangen (wat zeg ik nou) en dolfijnen.
fijn om te lezen dat het allemaal o.k. gaat.
BeantwoordenVerwijderenmaar wakker worden met the smell of napalm lijkt mij minder.
spelende dolfijnen lijkt mij toch beter.
jammer dat de japanners jullie verse vis wegkaapt,en een dolfijn vangen is zeker geen optie.
Hier alles ok en ga vandaag de eerste dag werken bij mijn nieuwe werkgever (het RWT).
groetjes en lees ook mijn mails svp
Marianne en John.