dinsdag 18 oktober 2016

Buien op Madeira



We liggen nu bijna een week in de Quinta do Lorde Marina. Rond de marina is een duur resort gebouwd, dat lijkt op een dorpje met traditionele huizen. Allemaal gasbeton en pleisterwerk, maar wel kunstig neergezet met veel bloemen en planten. Alles is hier met veel bloemen en planten. Canical het dorp verderop met een vissershaven en industrie heeft onze voorkeur. Het dorp leefde vroeger van de walvisvangst, nu is er een walvismuseum. Eén grote zaal over de vangst en verwerking van de walvissen. Heel smerig en bloederig is dat geweest. Eén zaal over de biologie van de walvis. Er zijn dus dertig soorten walvissen en ze hebben inwendige geslachtsorganen voor de stroomlijn.


Overal wandelroutes, omhoog, naar beneden en horizontaal langs de levadas. Levadas zijn stroompjes die het water uit de bergen verspreiden. Bronnen, watervallen, ravijnen, tunnels, van alles te zien. We liepen een aantal routes en waren een dag in Funchal, de hoofdstad. Mooie art-deco gebouwen en heel veel touristen. En als u nu, aangestoken door deze enthousiaste reisbeschrijving, een reis naar Madeira maakt, vergeet dan de noordkust niet. Enorme brandingen en steile rotsen. Eén stuk weg is nog niet gemoderniseerd, daar moet je op tegenliggers wachten op bredere stukken weg. Er is een tunnel waar maar één auto door kan. Hij is wel recht, dus je kan zien of de tunnel vrij is.


Zaterdag en zondag waait het behoorlijk hard, te hard. Een stevige depressie gaat ons ten noorden voorbij (dus zuid 6Bft). Daarna kunnen we oversteken naar de Canarische Eilanden. Met waarschijnlijk weer te weinig wind.

We zagen de samenvatting van Feyenoord. Alweer gewonnen, maar niet overtuigend. Kreeg van Wim mooie gedichten van Deelder over Sparta. Maar ook daar was het spel niet overtuigend.

De buitenboordmotor doet het weer en ik heb de spoiler kunnen uitproberen. Ik was al een dag aan het knutselen met ijzerzaag en mikitaboor, dus toen ik ging proefvaren stonden er veel mensen te kijken. En het bootje bleef vlak, heel vlak, ook als ik gas gaf. Goed ontwerp en goede constructie.


Zondag de storm laten overkomen. Maandag inkopen doen in Machico, het volgende stadje. Samen met Frits en Marleen van de Salon uit Ter Apelkanaal. We hebben heel wat bepraat samen de afgelopen dagen. Frits heeft me op weg geholpen met de SSB en Pactor-modem. Er ontbraken verbindingssnoertjes, die worden nu verstuurd uit Oostenrijk. Zo in een uurtje via internet geregeld. Als ik de snoertjes heb, ga ik op de korte golf e-mailen en weerkaarten ophalen. U hoort daar nog wel van.


Nicolaus van de Lisa uit Hamburg (eigenlijk uit Föhr) wil nog zijn bananaboot met me uitproberen. Ik ben een expert in zijn ogen, door mijn aanbouwspoiler. Jammer maar geen tijd meer. We zien hem wel weer ergens, ze gaan ook oversteken.

Ons doel is La Graciosa, een eilandje ten noorden van Lazarote. Maar als de wind het anders wil, dan belanden we op een ander eiland. U hoort weer van ons over een dag of zes. We groeten iedereen. Enny sterkte met het been.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten