woensdag 17 juli 2013

Brest

We liggen in een jachthaven buiten Brest. Een soort Medenblik. Er wordt getraind voor de jeugdwedstrijden in de Europe en verder gaan veel les groepen in andere klassen naar buiten. We liggen bij de ingang met vrij uitzicht over het water en zien het allemaal aan. We hebben de afgelopen dagen de navigatielichten compleet vernieuwd (zelfs nieuwe kabels getrokken). Vanwege de 14e juli zijn we met de bus naar Brest gegaan. Nou er was niets te doen. Wel was er een grote markt. We bezochten het maritieme museum, dat is gevestigd in een mooi kasteel. Brest is in de oorlog volledig met de grond gelijk gemaakt en is daarom nu een moderne stad. De baai is prachtig. We slapen al drie dagen tot een uur of tien. Je komt toch slaap tekort na twee weken drie-uur slaapjes. De brasserie, die stokbrood en croissants verkoopt is ook pas om 09.30 uur open, dus dat komt goed uit.

De supermarkt hier boven op de heuvel brengt je met je boodschappen terug naar de boot. Een service die je overal bij oversteekhavens aantreft. Meestal wordt je door arbeidsongeschikte in een oude bus gereden. Maar hier reden we met de directeur in een hele dure BMW. De duurste auto waar ik ooit in heb gezeten. Als ik dat had geweten, had ik me eerst even gedoucht.

Morgen varen we weer. Eerst naar Camaret, dan naar een marina aan de westkant, die is heel beschut. Daarna de noordkust van Bretagne. We hebben van Steve en Rachel, die hier veel hebben gevaren, informatie gekregen over elke haven aan de kust tot St Malo. Ik heb het allemaal in onze pilot in de marge genoteerd. Waar we precies zullen komen weten we niet. Het is afhankelijk van de stroom en tij. De stroom is volgende week het sterkste van dit jaar. Veel van de havens hebben een drempel, die bij laagwater het water in de haven houden. Maar dan kun je er niet in of uit. We zien wel.

Er komt een Ier naast ons liggen in een oude stalen Van der Stadt 36. Hij vertelt ons over de juiste vertrektijden ivm de stroom.

Lynn en Ralf willen begin augustus opstappen. Ze nemen Sterre mee. Dan gaan we langs de bekende Franse en Belgisch havens richting Nederland. We denken rond 17 augustus in Herkingen aan te komen. Hoe het precies loopt leest u op het blog.oe het precies looptH