vrijdag 1 maart 2019

Shelter Bay en Colon


Linton Bay Marina is een relaxte boatyard met een grote portaalkraan, een fueldock, een restaurant. Bij de ingang een kantoorcontainer met Port Control,waar we de cruising license voor Panama halen. Het kost $ 185, maar de man vult alles zelf voor je in. Met de bus naar Porto Bello, 10 km door de heuvels. De bont beschilderde bus met een enorme geluidsinstallatie knalt met de deuren open de heuvels af. De  chauffeur gebruikt beide weghelften, telt met zijn rechterhand zijn geld en bedient met zijn linkerhand zijn telefoon. Omdat er geen stang is om je vast te houden zet ik mijn been in het middenpad om niet van de bank af te vliegen. Als ik de vloer voel bewegen in de bochten is de sensatie compleet. En dat voor $ 1.50 per persoon.



Porto Bello is een arm dorp met wat winkels, bakkers en restaurants. In de kerk staat het beeld van een zwarte Christus. De resten van het fort zijn bezienswaardiger. Maar eerst naar de douane voor het inklaren. Zes formulieren, de uitklaring van Colombia (geeft niet dat die 6 weken oud is), de cruising license, paspoorten, bootdocumenten. Ze sturen ons naar de Farmacia om van paspoorten en formulieren kopiën te laten maken. Het duurt even, maar het gaat gesmeerd.

In de farmacia staat een weegschaal. Ik weeg me voor een kwartje: 184 LBS. Terug in de marina zoeken we het op: 82 kg. Ben ik 8 kg kwijt geraakt door het dieet van rijst, vis en annanas. Later op het terras van de fueldock zegt Chris: You lost a stone,. Ik kijk onder mijn stoel, maar zie niks liggen. We noemen Chris Christ, omdat hij erop lijkt.



Terug delen we een taxi met Leo en Jutta. Leo is verkeersongelukkendeskundige voor de rechtbank. Als ik hem vertel hoe Rommy 20 meter over de weg gleed met het ongeluk in België, is hij even stil. Hij rekent een tijdje, ik hoor hem mompelen: der Wurzel aus 2490 isst ungefär 50. Ze reed dus 50 km per uur, zegt hij dan.

Het stel van de Aliavita is aan het zwemmen met hun hondje. Opeens voelt de vrouw onder zich een krokodil omhoog komen. De krokokil schrikt en slaat woest met zijn kop. De vrouw zwemt als een gek terug naar de boot, de man houdt de krokodil op afstand door wild met zijn flippers te spartelen en de vrouw roept het hondje. Er komen meer krokodillen, die het op het hondje hebben voorzien. Het hondje komt op tijd aan boord, de man ook. Iedere keer als het hondje blaft, komen de krokodillen terug en cirkelen rond de boot. Het lijkt ze een lekker hapje.

Shelter Bay Marina ligt aan de voet van de westelijke breker van de baai waar het Panama Kanaal begint. Het is er luxe: douches, zwembad, restaurant. Gelukkig hebben we een fikse groepskorting. We zien Ronda terug, ze is er druk bezig. Iedereen zegt, dat dat goed is. Amerikaanse rouwverwerking. De catamaran is al bijna verkocht. Wij kopen haar Sailrite naaimachine, een prachtig ding. Kan de Pfaff naar de armen.



De boodschappenbus van 7,45 uur naar Colon gaat door een gebied met vervallen woongebouwen. Het is Fort Sherman, hier zaten de Amerikanen toen het kanaal nog van hen was. Heel Panama was van de Amerikanen. Nu officieel niet meer. Colon ligt aan de overkant, we gaan over een drijvende brug bij de gigantische sluizen. De containerschepen toren hoog boven ons uit. Terug nemen we een veerpont. Colon is smerig, gevaarlijk en heet. Iedereen in de winkels en op straat is heel vriendelijk en behulpzaam. Men spreekt goed Engels.



Juanjo de manager van de Marina is een fan van het Nederlands elftal. Als we in zijn kantoor zijn, haalt hij een oranje KNVB pet uit zijn lade. Dat moet op de foto.



Aan de walkant bij de achterste steiger liggen krokodillen in de zon. Gisteravond deden ze een rondje door de haven. Het is zaak niet van de steiger te vallen. In het bos zitten veel apen. Ze gooien met dingen en krijsen.

We gaan als rope-handler met een andere zeilboot de tocht door het kanaal te maken. Je bent verplicht 2 rope-handlers en een adviser aan boord te hebben. Verder moet je lange touwen huren en een waarborgsom storten.

Maar eerst gaan we voor een 3 daagse trip naar Panama City. Het is dan Carnaval. We gaan met de trein, die vroeger van de Amerikanen is geweest.






2 opmerkingen:

  1. Rope-handler als oefening voor de eigen oversteek??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ALS OEFENING VOOR BRUINISSE.
    Nee, we blijven an deze kant.Discussie gesloten.
    Denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen