Vier jaar geleden
lagen we een week in Fort Lauderdale, toen onze enige stop in Amerika. Nu
liggen we op de dezelfde plek: Lake Sylvia, een meertje tussen de villa’s. Een
mijl met de dinghy tussen de dure motorboten door naar South Raw Bar. Alles is
nog hetzelfde. We gaan even langs bij de Livingstone van Corry en Jan uit
Groningen en daarna voor een hamburger naar de Raw Bar.
De tocht van
Lauderdale naar Miami is 30 nMijl over zee, op de Intra Coastal is een brug van
55 ft en wij zijn 55 ft. Ongeveer. De brugwachter in Lauderdale vroeg: Do you
realy need an opening? Did you look at the elevation board? Yes sir, it
shows 55 and we are 55, I don’t want to risk my antenna. I think you are
misreading it, but I will open the bridge for you. Het was 56 ft, maar de brug ging open en de vier
banen auto’s van de ochtendspits moesten wachten. Thank you very much, 17th
Boulevard Bridge.
Als we Miami
binnenkomen, is rechtdoor het kanaal met de cruise-schepen. Restricted: wij
moeten langs de containerhaven naar Miami, dan door de spoorbrug (usely open)
naar een ankerplaats bij Miami Beach. De spoorbrug is dicht: we open in 15 to
20 minutes, zegt de brug. Na een uur ronddobberen is het nog steeds 15 to 20
minutes. Maar dan komt de enorm lange trein met containers. We knallen over een
ondiepte naar het Fagler Memorial Island. Een paar andere zeilboten wachten op hoog
water.
Er zijn weer
moeilijk aanlegplaatsen voor de dinghy te vinden. We gaan een kanaal op en zien
een paar dinghys bij een brug voor een wateruitlaat. Via het rooster van de
uitlaat klimmen we aan wal. We zijn in Miami Beach. Verderop bij de Windixie
supermarkt is een steiger met borden: no docking, vessels will be towed away at
your cost. Controleren ze al jaren niet, zegt een man in een kano. Hier gaan we
dus morgen (zondag) liggen. En maandag, als we Lynn ophalen van het vliegveld.
Miami Beach is Art Deco: winkels,
hotels en theaters. De prachtige
concertzaal van Frank Gehry met het park van onze eigen Adriaan Geuze. We
bekijken het Holocaust monument, een grote hand met stervende mensen. We waren in Berlijn
meer onder de indruk. Rondom het monument de namen van honderdduizenden
slachtoffers. Ah.
In het Bass
Museum of Art zien we twee mooie tentoonstellingen. Een zaal vol met clowns in
verschillende stemmingen en een merkwaardige film, die in China is opgenomen.
Een vrouw niest chinese schotels, chinezen kweken en sorteren parels,
zeepbellen in een klein kamertje en de vrouw rijdt op een scootmobiel
door verlaten flatwijken. In de gang naar de filmzaal liggen grote zakken met
parels. Verder 3 verroeste, lawaaierige en lekkende airco's, de lekkende vloeistof druppelt in pannetjes op een kookplaatje en verdampt sissend. Kunst. Buiten een gigantisch beeld van 5 gekleurde stenen.
Terug bij de
dinghy zit een lenguaan van een meter op de rand. Hij laat zich gemakkelijk
fotograferen en loopt dan 2 meter verder, zodat wij in de dinghy kunnen
klimmen.
De motor laadt de
accu niet meer. Het kost uren om de kapotte draad te vinden. De professionele
klemmentang doet zijn werk. Even waren bang, dat de alternator het had begeven.
Kunnen we niet gebruiken nu Lynn aan boord komt. ETA maandag 14.45 uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten