Om Bas, Raoul,
Rolf, John en anderen jaloers te maken: we liggen gratis aan een steiger voor
een brewery. De Bull Island Brewery: een triple Belgium Style, IPA’s en een
mooie Pilsener. De brouwer doet het al 17 jaar en heeft een jaar in Belgiƫ
doorgebracht. Hij houdt ook erg van de Westmalle Triple en de Dilerium Tremens.
Langley is hier
dichtbij. Niet alleen het hoofdkwartier van de CIA, maar ook de plek waar de
lucht- en ruimtevaart is begonnen. Er is een groot museum: NASA Air and Space
Center, met spaceshuttles, vliegtuigen en uitleg over vliegen en ruimtevaart.
Een gepensioneerde vliegtuigbouwer leidt me rond terwijl Rommy een 3D-film
bekijkt. Het Fokker-gevoel komt weer boven.
Een korte
oversteek naar Portsmouth, langs de aangemeerde oorlogsschepen en de
containerschepen. De free citydock is een klein haventje, dat al vol ligt met boten,
die naar het Zuiden gaan. Ik maak bij iedere boot een praatje, moet ook
gebeuren... Op de heenweg gingen we naar de Commodore, het gerestaureerde
filmtheater waar je kan dineren en film kijken. Alleen ... ze draaien slechte
films. De vorige keer Dunkirk,
vreselijk! en nu Thank you for your
services, dat ook maar een 6,5 IMDb rating krijgt. We blijven aan boord en ik maak
tortillas met maiskolven. En nu liggen we voor het Legend Brewery Depot. Geen
brouwerij, maar ze hebben bieren van andere lokale brouwerijen.
We hebben de
Chesapeake Bay verlaten en morgen gaan we naar het Great Dismal Swamp Canal,
het begin van de Intra Coastal Waterway (aiceedobbeljoe). Het kanaal was een
jaar dicht en ging 2 dagen geleden weer open. Het schijnt prachtig te zijn.
Om 9 uur gaan we
met 12 zeilboten onder de Gilmerton hefbrug door. Wij zijn de enige boot, die
daarna meteen stuurboord uit gaat richting Dismal Swamp Canal. Het water is
glad en spiegelt de bomen in herfstkleuren. Inderdaad prachtig. Veel
eendekroos. We moeten een uur wachten bij de sluis, er is verderop een kraan
over een leiding gevallen, no power. De sluiswachter neemt de lijnen aan en
vertelt wat er gaat gebeuren. Meerdere boten zijn voor het eerst in een sluis.
Ik laat de motor lopen omdat de Amerikanen dat ook doen. Bij het uitvaren
klinkt de motor hol: geen koelwater. We draaien om en bereiken zonder koeling
een steigertje. Wat slangen loshalen en de verstopping localiseren kost een
half uur. Het zit bij de afsluiter. Als we alles hebben teruggemonteerd,
besluiten we hier te overnachten.
Later komt een
mooie motorboot naast ons liggen. Het zijn Dick en Phillis en ze hebben 4 jaar
in ‘s Hertogenbosch gewoond (ze spreken het correct uit). Hij werkte voor
Carterpillar. Ze laten ons de boot zien en we drinken een Stella Artois op hun
achterdek. Ze hebben ook in Zwitserland en Denemarken gewoond. Dick is in ‘s
Hertogenbosch aan zijn apendix geopereerd, ze zijn zeer lovend over ons gezondheidstelsel
en fel tegen de pogingen van Trump om het beetje gezondheidszorg wat hier is af
te breken. Als je hier niet rijk bent, brengt de ambulance je naar een
ziekenhuis waar je dood gaat.
We verbazen ons
langzamerhand niet meer over alle Dutch connections. De helft van de mensen die
we spreken heeft een vriend of familielid in Nederland. Of ze zijn er geweest.
Als militair gelegerd in Duitsland of voor een Amerikaans bedrijf. Of jong als
backpacker, of oud met een cruiseschip.
Wat een rottig
kanaal. A dismal canal. Na 3 nMijl is
de koelwaterinlaat al 3 keer verstopt geweest en het kanaal is 18 nMijl lang.
Een Canadese Westerly vaart samen met ons terug, telkens stoppend omdat de motor
oververhit raakt. Het ontstoppen van de inlaat gaat steeds geroutineerder, maar
we nemen toch de andere route. Het kost een extra dag, maar wat is een dag op 2
½ jaar varen?
We leggen
tenslotte aan in Great Bridge. Op de heenreis waren hier de foodtrucks. We
liggen naast de 2 Canadezen van Cambridge.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten