De Intra Coastal
Water Way kronkelt tussen met bomen begroeide oevers. De krekels zijn
oorverdovend. Hier zijn veel Vietnam-films opgenomen. Als ik alleen aan het
stuur sta, beeld ik me in dat we op de Mekong varen. Elk moment kan de Vietcong
uit het oerwoud beginnen te schieten. Geratel. We roepen Rotterdam! Piet Nak! Johnson
molenaar! Ze blijven schieten. De hete zon en het eindeloze oerwoud brengen je
op rare gedachten.
We ankeren in een
zijtak van de Waccamaw River (Mekong). Rommy gaat in het water om af te koelen,
het is 34,4 graden en windstil. Maar misschien zijn er alligators? Dan moet
ik maar met steentjes gooien, zegt ze. Vragen: a. Gaan alligators weg als je
steentjes gooit? b. Waar hebben we in godsnaam ergens steentjes? Het gaat goed,
je knapt er erg van op, zegt ze. Dan moet ik het ook maar doen en moet Rommy
steentjes gooien... maar de vragen blijven onbeantwoord.
Vroeg in de ochtend.
Rommy neemt nog snel een duik en lichten we het anker. De ICW loopt nu langs
een gebied met badplaatsen, beaches. Waterscooters en motorbootjes razen de
hele dag langs. Om half zes zijn we bij South Port/Cape Fear. We kunnen ankeren
in een zijkanaal. Er is een city-dock, maar die heeft nogal geleden van de
orkaan Matthew. En er is de steiger van Provision Co, een populair
visrestaurant. Daar lig je gratis als je komt eten. Ik bel en er is plek. Het
restaurant is niet meer dan een afdak met tafeltjes, maar er zitten 20 mensen bij
de ingang te wachten op zo’n tafeltje. We leggen vast en worden op de
wachtlijst gezet. Een uur later eten we een enorme hoeveelheid shrimps en 2
moten geelvin tonijn. Na het eten verkennen we het stadje. Een mooi stadje,
niet zo heel historisch. De film Save Haven is hier opgenomen.
Er komen steeds mensen
uit het restaurant onze boot bekijken. Een familie wil met ons op de foto: You
are heroes. Bob van het charterschip drie steigers verderop, komt zijn hulp
aanbieden. Een man die bij de loodsdienst werkt gaat morgen uitzoeken hoe het
met onze gasflessen moet. En je ligt dus gratis.
Tussen de Kaap
Verden en de Carib leek zich een orkaan te ontwikkelen. Nu geeft de NOAA
het volgende bericht: multispectral satellite imagery shows the Sahara Air Layer
is overtaking the depression and it will be increasingly more difficult for the
system to maintain organised deep convection. Het duurt even tot je begrijpt wat er staat, maar dan is het een hele
geruststelling.
Om verder naar
het Noorden te gaan moeten we de Cape Fear River op. Als die uitstroomt lig je
bijna stil. De kentering is om 14 uur. Dan waait het loeihard (24 kts). We
besluiten nog een nacht aan de Provision Co steiger te blijven. En nog een keer
in het restaurant te eten. Dat is geen
straf. We zitten met 3 tafeltjes van 2 dicht bij elkaar. Met z’n zessen hebben
we een heel leuk gesprek.
De volgende
ochtend als de zon om 6.08 uur opkomt, vertrekken
we. Er was nog een korte heftige onweersbui in de nacht. De steiger is niet zo
best, de bolders laten los, de drijvende steigers zitten met een touw vast aan
een paal. Dat touw hield het niet. We leggen ons direct aan de paal en kijken elke
paar uur of we nog mooi zakken. Het verval is hier 1,8 meter. Maar goed, om 6
uur varen we. En dat is mooi, het licht, het water, de vogels.
Later overdag
veel jetskis en snelle motorboten. En snel is hier echt snel. Een Amerikaan is
helemaal gelukkig met veel pk’s en veel benzineverbruik. Boot, auto,
grasmaaier. Maakt niet uit, zolang het maar lawaai maakt en veel slurpt.
We ankeren in een
baai van de mariniers. Er liggen wat landingsvaartuigen tegen een kade. Er staat
een groene Hummer naast. Maar je mag hier liggen. Het is uitgediept, verder is
het overal ondiep. Soms zijn er nachtelijke oefeningen met helicopters. In het
donker, met infrarood kijkers. Zal vandaag wel niet gebeuren, het is zaterdag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten