We zijn weer terug. Hier
in Trinidad is de aarbeving van Venuzuela voelbaar geweest. Mijn auto ging alle
kanten over de weg, vertelt de dame van het kantoor. Het terras van de sportbar
is gescheurd en een stukje in zee gezakt. De bar is “till further notice”
gesloten. Tegenvaller. De boot is een beetje vuil na 10 weken, maar verder in
goede staat. Meevaller.
De hitte is dik en zwaar,
anders dan in Nederland. We lopen met veel moeite (de moeite zit bij mij, niet
bij Rommy) een paar kilometer langs de weg naar de kantoren van Immigratie en Douane.
Op het vliegveld hebben we al in lange rijen gestaan voor stempels en
formulieren. Koffer doorzoeken, fouilleren, interview. Toch moeten we hier in
Chaguaramas weer naar Customs and Immigration. De vrouw van Immigration
verdwijnt met onze paspoorten naar de kamer ernaast. We horen 10 minuten
metalen lades open en dicht gaan. Ze is op zoek naar documenten over onze
aankomst. Ze vindt ze en we krijgen een stempel. Ik vraag heel beleefd wat dit
nou betekent, we waren toch al toegelaten? To be informed, zegt ze heel ambtelijk.
Het zal wel... wij zijn al lang blij, dat ze niet begint over $40 dollar
toeslag, omdat het zaterdag is.
Twee maanden Nederland
was een grote onderhoudsbeurt. Met de meeste familie en vrienden zijn we weer
bijgepraat. En verder lichamelijk onderhoud: ik kreeg een
wortelkanaal-behandeling, een bril, knippen en scheren bij Schorum en ze hebben
in mijn maag gekeken. Kan ik iedereen aanraden. Rommy heeft dit keer alleen een
nieuwe bril.
We hebben met de BEB van Sergio door de grachten gevaren. Sergio is de schoonzoon van Door en Bert. Op de ochtend van ons vertrek overleed Anneke, de zus van Door. Wij wensen hun sterkte.
Nu wijden ons weer aan de
onderhoudsbeurt van de Annalena. Maar eerst wennen aan de hitte en alles uit de
plastic dozen en zakken halen. Toch jammer, dat de bar is gesloten. We kunnen
bier (STAG: for real man) in de winkel kopen en op een bankje aan het water
opdrinken. Voor het eten zijn er nog de 6 stalletjes aan de weg en is er de
roti-bar, waar de werkmannen lunchen. De curries daar zijn onvergetelijk.
Zo zittten we alweer
midden in de Caribische zorgen, till further notice….
Ik doe een rondje over
het terrein. Er staat een boot uit Rotterdam, de eigenaren zijn waarschijnlijk
naar Nederland. Er zijn nog weinig eigenaren op de boten, 4 Amerikanen spelen tric-trac op het terras van de roti-bar, er is een Duitser uit Hamburg, 3
Franse stellen lullen honderd uit met elkaar en de Zwitser is het zeil op zijn
catamaran aan het hijsen. Ik maak links en rechts een praatje en kom te weten
dat de aadbeving een scheur over het hele terrein heeft veroorzaakt. De man van de brandstofsteiger vertelt, dat
een auto bijna van de steiger stuiterde. Hij was niet bang, want de steiger is
gebouwd om de stoten van zware vissersboten op te vangen.
Een man last een nieuwe
achterkant aan een boot, die nog wel heel wat lasbeurten kan gebruiken. Hij
komt van Columbia, heeft daar 2 zonen, zat in een bende, 6 leden van de bende
werden vermoord, hij was de enige overlevende, doet nu klussen bij
Powerboats.We hebben het over vuurwapens: te gevaarlijk, beter een mes of een
machette, zegt hij.
De zwarte vrouw, die de
toilettenschoonmaakt krijgt onze grote reistas. Niet meer nodig. Misschien gaan
we over een jaar nog even naar Nederland, maar dan kopen we wel een nieuwe tas.
Een BEB is een Bridge Erection Boat (WO2), voor mij kan je de eerste B weglaten.
Wat kan ik iedereen aanraden? Al het genoemde. Vooral de gastroscopie. Blijft je altijd bij...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten