Er zitten nu 6
lagen verf op de romp. Het onderwaterschip is klaar voor de
behandeling in het najaar, de motor heeft zijn
olie, filters en anodes, binnen is alles schoon, de dinghy is opgeknapt
en de airco staat op 24 graden. En het buiten-boordmotortje heeft een rode kap.
In ons Trinidad-schrift met klussen is bijna alles doorgestreept.
We hebben elke
dag vanaf 6 uur gewerkt en hoeven alleen nog maar de koffer te pakken voor de
reis naar Nederland. Vrijdag om 5 uur met een taxi naar het vliegveld en
zaterdag zijn we op Schiphol. Nu is het dinsdag, dus we zitten op schema.
We lopen na het
werk wat rond en praten met veel mensen. Het zijn hier allemaal echte zeilers,
geen vakantiegangers. In de sportbar (bier en rum half geld) zien we Belgie
goed spelen en de Manschaft tegenvallen. Morgen kijken hoe Iran het doet.
We gaan in de
ochtend nog een keer naar Port of Spain, naar het museum bij het grote park, een prachtig victoriaans gebouw. De
mevrouw van de kassa is er een half uur te laat. Gelukkig regent het even niet,
dus staan we geduldig op de stoep. Het blijkt een aardig museum over Trinidad
en Tobago: de natuur, de bevolking, de olie, de angustura, de bauxiet, de
slavernij en mooie schilderijen (zie foto). De entree is gratis, de schoolkinderen zeggen
allemaal “good morning sir”en zijn heel rustig.
Mc Donalds nodigt mij uit mijn
verjaardag bij hen te vieren, toch maar niet.
Terug bij Power Boats lunchen we in
de sportbar en zien Iran verliezen van Spanje. Geen schande. Het geraamte van
de krimptent is ondertussen opgebouwd. De krimpfolie doen ze als we weg zijn.
Ze sturen een foto.
Nadat we klaar
waren met verven heeft het 2 dagen tropisch geregend. Het dek lekt op een paar
niet gelocaliseerde plaatsen, de krimptent is echt nodig. In het najaar gaan we
kitten.
De Customs en
Immigration gaat razendsnel, dat geeftons tijd voor een laatste capucino met
cheesecake bij Caffe del Mar. We zitten buiten, het is 26 graden, heel aangenaam, binnen speelt
Frankrijk. Nog even langs de Yanmar monteur, die me uitlegt waarom onze
waterseal het zo snel heeft begeven: teveel spanning op de aandrijfriem. Een
kwarslag draaibaar had ik geleerd, maar de monteurs in West End zetten er een
hefboom op. Tegenover de Yanmar is Marine Warehouse, die bestellen dingen voor
je zonder invoerkosten en met lage Fedex-kosten.
Bij elke boot hangen de ankerkettingen over een balk. Dus dat hebben wij ook maar gedaan. Waartoe? Geen idee. De foto is trouwens van voor het schilderen. Vergelijk het eens met de foto hierboven. Boven het schilderij van de dame.
Inpakken, gif
strooien, een wedstrijd zien, vroeg naar bed, deze blog posten en om 4 uur komt
de taxi. Tot ziens in Nederland.
Dag Gerard en Tommy
BeantwoordenVerwijderenHet was aangenaam jullie weer te ontmoeten
Moderne nomaden die de verre wereld dichterbij brengen
Even aan de vaste wal in Nederland
En daarna...
Goede vaart vanuit Port of Spain
Hartelijke groet
Piet
Tommy is Rommy
BeantwoordenVerwijderenMeer blogs gelezen.
BeantwoordenVerwijderenEen kapiteinsblog
Met zorg voor het schip
En oog voor de omgeving.
Mooi
Hoe is het gegaan met de jeep
Met de slipperige wegen in Rotterdam?
Groet
Piet
Hoi Gerard en Rommy,
BeantwoordenVerwijderenWelkom terug in Trinidad.
Mocht je onverhoopt (toch) een goede bootschilder zoeken. Cow heeft onze romp perfect geschilderd in 2011.
Hartelijke groet. Tjebbe en Pauli a/b Minor www.syminor.com