woensdag 15 juni 2022

De grote oversteek (finale)

Inmiddels aangekomen in Horta. Maar daarover later meer.

Zoals te verwachten zouden we nog windstilte en tegenwindtegenkomen. En die hebben we gehad: we hebben ca 34 uur achtereen moeten motorenom door de windstilte te komen. Dwz er was wel iets wind maar minder dan 5 knopen en dan kun je eigenlijk niet meer zeilen, zeker als er ook nog golfslag (die angzaam uitdoofde) en deinng (die veel langer stand houdt) staat. Halverwegen was wel de verwachtte winddraaing merkbaar, maar dat leverder helaas geen zeilbaar resultaat..
Na 34 uur kun eindelijk de motor uit en konden we weer voorzichtig gaan zeilen. Helaas alleen niet de meest ideale koers.
Die laatste zeildag hadden we besloten om te bouwen tot culinair hoogtepunt. Ik had 's nachts een krentebrood gekneed zodat we bij de lunch vergebakken krentenbrood hadden.
's Avonds hadden we diner met gebakken aardappeltjes, verse gebakken tonijn en groente uit een blikje. Jaja de dag ervoor terwijl Geert Jan bijna klaar was met het koken hadden we eindelijk beet en is het gelukt een kleine (40cm) tonijn te vangen. Deze meteen schoongemaakt en bewaard in de koelkast. En de volgende dag dus gegeten bij het diner. Een ware traktatie..

Tijdens die laastse zeildag hebben we overigens ook nog een "meeuw" gevangen. Het domme beest was door de vislijnen gevlogen er erin verward geraakt. We hebben hem binnen gehaald en met het schepnet uit het water gevist. Ik heb hem toen beetgepakt waarna GeertJan en Rommy de lijn uit de knoop gehaald. Daarna was de (on-)geluksvogel weer vrij om te gaan.

Op gegeven moment zag ik iets in het water bewegen; Dolfijnen of zoiets. We konden ze goed zien. Geert Jan riep onmiddellijk"Beluga's" want ze waren vooral wit van kleur. Door hun stompe neus hield ik het meer op Grienden. Maar misschien zijn we allebei wat bevooroordeeld......

De laatste nacht hebben we besloten rustig aan te doende zodoende bij de dageraad bij Horta aan te komen. Daarbij werdern we ingehaald door een typisch warmte front. De temperatuur was hoog; ik had alleen een tshirt aan onder mn regenpak, maar de luchtvochtigheidsteeg wel tot een lekkere motregen. Dus terwijl we Horta op Faial en de vulkaan Pico al uren in zicht hadden verdwenen die in het gemiezer en werd de wereld kleiener om ons heen.

Op de AIS was goed te zien dat we niet de enige waren onderweg naar Horta. Vlak achter ons zat de HazelJames, de boot van solozeiler Dan, die een dag eerder uit Bermuda vertrokken was, maar veelminder gemotord heeft.
Ook kwam er nog een Engelslman en een Duitser aan. Allemaal naar Horta.

De aankomst bijHorta verliep zonder problemen (natuurlijk wel een uurtje later dan geplant, maar wat maakt dat uit op een tcht van 20 dagen). Helaas werden we sommeerd om te ankeren in de voorhaven totdat de kantoren van de douane ,immigratie, havenmeester etc. open waren. Plotseling het anker gereed maken en ankeren in 15m diep water met slechte ankergrond vergt toch wel veel van een uitgeputte bemanning.
Nadat Rommy en GeertJan met de dingy naar de verschillende kantoren waren geweest konden een plaats innemen in de jachthaven gevolgd door een dagje "rommel maar wat aan".

Concluderend kunnen we constateren dat we over het algemeen prachtig zeilweer hebben gehad. In iedergevalgeen stormen,maar max windkracht 6. Dat we bij de Azoren met het Azorenhoog te maken zouden krijgen was te verwachten en is normaal. Met ander woorden: "Rommy, je weather routing was geweldig!!!"

Tot zover de de grote overtocht. Nu enkele dagen Azoren, waarschijnlijk ook nog een of meer ander eilanden, en dan de volgende etappe.

en straks de langverwachtte pizza!! Alleen lijkt het er op dat de pizzerialvandaaag geloten is....

Sent from Iridium Mail & Web.