donderdag 9 juni 2022

De grote oversteek (de laatste ? 700 mijl)

De grote oversteek (de laatste ? 700 mijl)

De dagen rijgen zich aan een. Iedereen doet zo zijn ding en 's nacts is het wachtlopen. Overdag shillen in de kuip.

Toch komen we dichter bij onze bestemming!
In een auto gebruik je een wegenkaart om te bepalen hoe je moet rijden ( ten minste de ouderen onder ons, jongeren gebruiken een app) In iedergeval bealen de wegen hoe je van A naar B komt.
Op het water (zee) gebruik je water- (zee-) kaarten. Daarop staat ook wat er waar is waar je rekening mee moet houden (ondieptes, booreilanden, scheevaartroutes, etc)
Hiet op de oceaan heb je geen wegenkaarten enop de zeekaart staat ook niets waaruit je af kunt leiden hoe je moet varen (alleen dat het er enkel kilometers diep is). Daarom is hiervoor het varen op weerkaarten uitgevonden. In de van iternet gedownloadde grib files staat de weerssituatie nu en in de komende (tot 10 dagen vooruit) dagen. Op basis kan je een route uitstippelen met de voor jou ideale weerscondities. Veel wind voor degenedie snelheidsrecords willen vestigen en gematigde winden voor degenen die van comfort houden.
Er zijn alleen een paar maren aan het gebruik van weerkaarten:
1 Het zijn voorspellingen volgens computermodellen en die modellen zijn het niet altijd eens
2 De voorspelnauwkeurigheid van de modellen neemt af naarmate het weer op een moment in de verder toekomst bepaaldmoet worden. 1-2 dagen gaat redelijk goed, maar verder vooruit voorspellen blijft moeilijk
3 Het weer houd zich nie aan voorspellingen en verandert willekeurig.

Dat betekend dat het vaarplan dat je maat op basis van de meest recente modellen steeds weer moet herzien al de situatie veranderd.

Via de sattelliet (IridiumGo) is het redelijk eenvoudig om de grib-files te downloaden. je kunt kiezen voor een 6 tal modellen.
Bij stabiel weer zullen de modellen niet veell verschillen vertonen en kun je dus redelijk betrouwbaar een vaarplan maken op de weersverwachting.

Via PredictWind kunje ook aangeven waar je bent en waar je naar toe wilt en dan rekent hun server op basis van de verschillende modellen uit hoe je vaarplan erer het beste uit kunt zien. Je krijgt dan dus 6 routes voorgeschoteld (ieder model 1 optimale route). Lopen die routes vrijwel gelijk, dan weet je dat je in betrouwbaar weer zit en dat alle voorgestelde routes een goed resultaat op zullen leveren.

Rommy heeft dit afgelopen tijd steeds uitstekend gedaan!!!! Steeds goede wind (nooit TE hard of TE zacht) en altijd uit een zeilbare richting. We hebben zelfs nog geen regen gehad.
Om dit te bereiken zit Rommy heel vaak met haar telefoon , tablet of boordcomputer te "spelen". Ook zit ze regelmatig op president Biden te te moperen, dat hij weer teveel high priority telefoontjes aan het plegen is waardoor Rommy haar grib files maar langzaam doorkomen.
Ook heeft ze enkel malen per dag contact met mede zeilers die ook van Bermuda naar de Azoren onderweg zijn en die we in Bermuda hebben ontmoet. Over en weer worden er mailtjes (via de IrridiumGO) verzonden en enkel malen per dag hebben ze contact over de SSB kortegolf radio (althans degene die er een aan boord hebben).
Sommige van die medezeilers hebben hulp van een professionele weerman ergens op de kant die regelmatig adviezen geven aan hun klanten over hoe te varen. Deze info wordt gretig gedeeld. Zodoende kan iedereen op basis van de beste actuele info zijn eign beslissingen nemen.

De komende dagen wordt het moeilijker: HetAzoren hoog gedraagt zich niet als normaal. Windstiltes zullen onvoorkoombaar worden en zullen dus motorend doorkruisd moeten worden (maar dat kost diesel en die voorraad is niet onbeperkt, ondanks de 4 extra jerrycans van 20 l elk aan dek).
Tussen die windstiltes in zitten stroken met lichte wind. Helaas uit NO-telijke richting. Dus daar hebben we ook niet zo heel veel aan, want daar noeten we naar toe.

In dit geval is het dus gelukkig dat de weerkaart zo veranderlijk is; waarschijnlijk wordt het beter.........

Kortom nog een dag of 4 (of 5 ..... of 6 .....) en dan zullen we de (uitgedoofde) vulkanen van de Azoren zien.

Sent from Iridium Mail & Web.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten