zaterdag 17 november 2018

Curacao


Een full face masker en korte flippers, met een complete bejaarden uitrusting om te snorkelen ga ik nu te water. Ik kom gemakkelijker in het water en ik krijg geen water binnen. Tijd om rustig te ademen en naar de vissen te kijken. En wat moet je anders op Bonaire dan vissem kijken? Er is niks anders op Bonaire. Ja kroegen en restaurants alsof je in een vakantiedorp in de Achterhoek bent. Heel goede kroegen en restaurants , maar daar zijn we de oceaan niet voor overgestoken.


Voor het vertrek stuur ik Rommy in de mast (Immigratieformulier: Hoendervanger-captain, Snoek-crew) om de voorstag te controleren. Ze maakt foto’s en het is allemaal in orde. Ja, als kapitein kun je toch niet zelf de mast in gaan...


Een perfecte oversteek naar Curacao. Wind 16 knts van achteren, schommelt behoorlijk, later regenbuien met meer wind,T-shirt uit en lekker schoonregenen, het zout uit je haar. In het Spaanse Water, een binnenmeer met een nauwe ingang is het even zoeken naar een ankerplaats. Na één keer opnieuw ankeren en veel gemopper (ik moet dat ding met de hand ophalen) liggen we vast en zeker.


Curacao heeft meer energie dan Bonaire, Willemstad is een stadje, laten we zeggen: Zwolle. Niet echt een stad, maar geen Achterhoek. De felgekleurde gebouwen zijn historisch, de ligging is fantastisch. Jammer, dat bijna alle winkels en stalletjes dezelfde souveniertroep verkopen als op alle cruiseschip eilanden. Ik geniet, ik lul met iedereen, met een visser met een bootje genaamd SNOEK, met een jongen op de bank bij de bushalte (dinsdag is er de belangrijke voetbalwedstrijd Curacao-Guadeloupe in Brievengat) en met 2 Zwitsers, die mopperen over hun appartement. De 2e dag zitten we bij café De Buren naar Nederland-Frakrijk te kijken met een lokaal Brion biertje. Dat was heel goed voetbal.


De douane zit in een ander gebouw, met behulp van vriendelijk politieagente vinden we het, achter in de haven. De computer ligt er uit, het duurt even. Dan naar de overkant Otrobanda, het Immigratie kantoor ligt achter de hoge brug. We lopen in de felle zon omhoog tot onder de brug: autowrakken en blaffende honden aan een ketting. Ik vraag de man, die de honden kalmeert: Immigratie? U bent dichtbij en toch ver weg, antwoordt de man. Het immigratiekantoor is vlak onder ons, maar we moeten een kilometer terug lopen en bij de cruiseterminal naar binnen gaan. En dan onderlangs over de kade lopen.


De douaneman is allervriendelijks, maar het duurt een uur en dan is de Harbour Authority met middagpauze. Om 14.00 uur zijn we ingeklaard met ankervergunning. Tijd voor een ijskoffie en een smoothy bij de floatingbridge.





Stuk voor stuk maken we kennis met Jeff en Di, Sabrina en Tom, Ken en Grace, Bruno en Christrine, Terry en Fiona, Chris en Sharon en vele anderen. Over een jaar kennen we alle 18 boten goed. Trouwens volgende week is er kennismakingsbijeenkomst.


Ik zie tot mijn vreugde, dat Rotterdam niet alleen uit leefbaar-rascisten bestaat. Van hieruit gezien is zo duidelijk, dat de stereotype kleinerende rol van de zwarten niet meer kan. Vanmorgen komt Sinterklaas in Willemstad aan, met veel zwarte Pieten denk ik...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten