Om 3 uur ‘s nachts varen we om de zuidpunt van Bonaire. De windvlagen
van 35 knopen blijven komen, maar achter het eiland zijn de golven lager. Het
was niet leuk. Eerst waaide het behoorlijk, we gingen 8 kts voor de wind met 2 riffen
en een half voorzeil. Als het 35 knts gaat waaien willen het voorzeil weghalen.
De schoot slaat uit mijn handen, het zeil rolt op met de schoten in de knoop
eromheen, het bovenstuk staat heftig te
klappen, de voorstag zwiept een meter heen en weer, we krijgen er geen beweging
in. De tocht naar de punt van stampende schip is gevaarlijk, de veiligheidslijn
moet een paar keer los als die verstrikt raakt. De punt gaat meters op en neer
en heen en weer. Na een uur hebben we het voorzeil provisorisch vast.
Op de motor verder in het pikkedonker, de maan ging om 1 uur onder,
de wolken zijn zwart en de regenbuien zijn heftig. Nog 3 uur naar de zuidpunt.
De windvlagen brengen hoge golven, je hoort ze met veel bruisend lawaai van
achteren aankomen. Eén keer sta ik tot mijn middel in het witte water. We gaan
over op 2 safety lines, 1 naar elke achterstag. Spoel je tenminste niet
overboord.
Om 4 uur liggen we midden achter het eiland. De kustlijn is
moeilijk te onderscheiden. Het zijn de zoutpannen, geen enkele bebouwing. Het is niet
te zien hoever we van het land zijn. We hangen rond tot het lichter wordt en
gaan dan op de lichtjes van Kralendijk af. Ineens ligtt er een douaneboot
langszij. Drie gespierde mannen komen aan boord en controleren de papieren. In
een donkere nacht als deze komen boten uit Venezuela naar de ABC-eilanden. Op
Curacao zitten inmiddels 15.000 vluchtelingen.
Alle moorings voor de stad zijn bezet. Later horen we, dat
je een afspraak moet maken met een boot die vertrekt om hun mooring direct over
te nemen. We vinden een plek in de Harbour Village Marina ten zuiden van de stad.
Men is er behulpzaam, er is een bar en een zwembad. Het kost $30 per dag, terwijl
de moorings $ 15 kosten.
Bonaire is relaxed, veel Nederlanders, leuk stadje en heel
veel watersport: duiken, snorkelen, surfen en zeilen. Eigenlijk alleen maar watersport. De Van der Leest
supermarkt is eigenlijk een Albert Heijn. Na één dag voelen we ons thuis. We
maken in een woonwijk met moderne architectuur een praatje met Marielle en Chris
uit Almere. Ze wilden een bed-and-breakfast beginnen, maar dat liep even vast
in de procedures, maar binnen een dag hadden ze werk bij een autobedrijf en een
distilleerderij. Zij brengt mij naar de supermarkt en hun huurder breng Rommy
naar de VIP duikschool. Vrijdag begint ze met een cursus. Ik klus dan aan de
boot en rij rond op een scooter.
De eerste 3 dagen van de overtocht waren overigens
geriefelijk. We besteden een dag om de windvaan automaat goed af te stellen. Dat
is best lastig omdat Rommy andere mechanica-wetten aanhangt dan ik. Uiteindelijk
ontdekken we, dat de elctrische stuurautomaat in de vrij-stand veel weerstand
geeft. Linksom gaat het stuur nog redelijk, maar rechtsom gaat het te zwaar. We
denken dat we dáárom steeds oploeven. Geen sterke theorie, maar als ik -terwijl
Rommy stuurt- de electrische automaat los maak zijn de problemen opgelost. Ik
plak de ring met ducktape tegen de stuurkolom.
Ik kan weer iets van mijn bucketlist strepen: het is een
Holleeder scooter! Daar had ik altijd nog eens op willen rijden. Liefst in
Amsterdam-Zuid, maar Bonaire mag ook. Gehuurd bij een vervallen resort. De
zoutpannen rond, even snorkelen en dan lunchen in Jibe City, je scooter naast
de andere Holleeders in het zand parkeren.
Ik lees net jullie nieuwste blog over de aankomst op Bonaire. Leuk en niet tegelijk. Leuk omdat herkenbaar, wij zijn daar al 3keer geweest om te duiken . Niet leuk omdat wij met onze aankomst in januari jullie missen. Heb geprobeerd te reageren in de blog maar ben ik blijkbaar te dom , dus maar ouderwets email
BeantwoordenVerwijderen