dinsdag 7 juni 2022

Undeliverable

Undeliverable

We kregen een een mailtje dat er een bericht undeliverable was verzonden. Er zat een tyefout in de adressering. En dat tewijl ik NOOIT typefouten maak.......
Een probleem is nu dat we hier zonder internet niet kunnen zien wat er op de weblog gebeurt. Sterker nog Rommy en Geert Jan weten niet eens wat er op de weblog staat!!! Met IrridiumMail kan je ook niet even kijken inde "SENT" map om te kijken wat er gebeurt is. Nee, je verzend het naar de satteliet en weg is alles. Gelukkig maak ik de teksten eerst ineoa tekstverwerker app, waarna in de inhoud kopieer in een mailtje. Dus deoriginele tekst heb ik nog wel.
Om jullie de post van ca 25 mei vanut Brmuda te onthouden is ook wat en daarom nogmaals en poging om hem (foutloos) te verzenden. Het is dus oude info en wellicht staat deze post al in t weblog, maar "better safe than sorry"



Nu ik toch bezig ben: even wat actuele gegevens.
Gisteren wat meer wind gekregen, maar alles was goed te behappen. wel regelmatig een golfje dat in de kuip kwam kijken. Dus alsalles net weer droog was splatch en alles en iedreen weer nat.
Nu wijken we weer wat zuidelijk van onze directe koers naar Horta af: Er komt de eerste tropische strom aan van dit seizoen. Deze zal zich samenvoegen met het lage drukgebied te noorden van ons waar we gisteren een staartje van mee gekregen hebben. Komende nacht zullen we merken hoe goed de gribfiles de weersituatie voorspellen.....
Daarna onder weg naar de Azoren komen we in t Azoren hoogdat erg vernipperd is dit jaar. Horizontale winstille gebieden met daartussen gebiedjes met wel wat (tegen-)wind. Tegen die tijd maar eens zien hoe we ons daardoorheen weten t navigeren.

Nog 660 nM te gaan!!!






Bermuda 2

Maandag zijn we inderdaad naar Hammilton geweest. Een busrit van ca 40 minuten heen en dus ook weer terug. Hammilton is een plaatsje met ca 30.000 inwoners maar heeft de allures van een wereldstad.Het is dan ook de hoofdstad van Bermuda. Grote glazen kantoorgebouwen, 5-6verdiepingen hoog en alle grote wereld winkelketens zijn aanwezig: Guzzi, United colors of Beneton, Harrods, JFK, noem maar op. Gesitueerd in rechthoekige stratenblokken. Na een tijdje de sfeer geproefd te hebben zijn we bij een "Franse Artisan Bakker" gaan zitten voor een lunch. Echte Bermuda prijzen: Acht dollar voor een pistoletje met kaas.
's Middags zijn we nog gewandeld in de richting van de Cathedraal. Deze was welafgebouwd ten kosten van het kerkje in St George dat nooit afgebouwd is omdat het geld naar de cathedraal moest... Het is overigens wel opvallend hoeveel kerken er op Bermuda zijn. Elke variant in geloofsrichting heeft ijn eigen kerk.
Daarna zagen we de Bermuda vlag wapperen op wat waarschijnlijk het fort van Hammilton is. Dat bleek inderdaad het geval. Ook op dit fort weer oude kannonnen (zonder onderstel dus zuiver voor de show) en een net onderhouden park omgeving. Rondhet fort loopt een soort slotgracht van ca 10 meter diep maar dan niet gevuld met water. In dit geval was de gehele gracht vol geplant met prachtige planten en bomen. Je waande je echt in het regenwoud.
Bij de uitgang zag ik iemand die mij de tuinman leek te zijn. Hem eens gevraagd hoe we de beroende Bermuda kikkers konden vinden. Nou hij wist er wel eentje. De deur vn een onderhoudshok werd van slot gehaald en er was inderdaad een kikker te ien die snel weg kroop, zodat we hem nog niet konden bekijken. De tuinman heeft hem toen gevangen en middan op het grasveld gezet zodat we hem goed konden bekijken. Hij was bruin en zo groot als een hand van een volwassenne. Ik denk eigenlijk dat het eerder een pad was dan een kikker.
Daarna dus met de bus terug.
Eigenlijk is geheel Bermuda bebouwd. De dorpen met een normale dichtheid van vrijstaande huizen, daartussen zijn de afstanden tussen de huizen wat groter. We hebben geen bossen oid gezien. Wel stroken bossages langs de wegen en zo voort. Heel af en toe een akkertje van max ca 10 x 20 meter met wat tomatenplanten of pompoenen. Heel af en toe een moestuintje. Maar eigenlijk hebben we nergens iets van akkerbouw of landbouw gezien. Alles wordt ingevlogen of met de vrachtboot aangevoerd. Vanaf de boot kunnen we het tegenover ons liggende eiland zien. Dat hele eiland is vrijwel uitsluitend in gebruik als vliegveld. Ik schat dat er zo'n 10 vliegtuigen per dag arriveren/vertrekken. En dat is best veel voor 60.000 eilanders....
's Avonds was er een pot luck [heet het zo??] op het grasveld bij het douanekantoor waarbij diverse bemanningen van voor anker liggende schepen bijeen kwamen. (Er liggen voor St George zo'n 20 schepen zoals wij voor anker) Een groot deel ervan wil net als wij naar de Azoren. Enkelen naar Canada of zelfs Nove Scotia. Een heel gezellige bijeenkomst!!
Dinsdag was er een lunch afgesproken met de bemanningen van diverse schepen dielid zijn van de OCC (Ocean Cruising Club). Dus 'smorgens in de buurt gebleven en een wandeling gemaakt. Aan de buitenzijde van het eiland (aan de zijde van het rif dat als een grote cirkel tegen de hoofdeilenden aan ligt) zijn prachtige baaitjes te vinden waar bewoners hun motorbootje aan een moorring hebben liggen en waar volop gezwommen wordt. Natuurlijk staat er dan soms een knots van een hotel naast en liggen er golfvelden omheen. Er zijn in iede geval meer dan 6 golfvelden op Bermuda (voor die 60.000 inwoners?) De lunch was minder gezellig dan de pot luck van de avond ervoor, maar het eten in de uitgekozen uitspatting was goed en (relatief) goed betaalbaar.
Woensdag stond in het teken van voorbereidingen voor vertrek: diesel en water halen, 's middags met de bus naar het buur-dorp naar de supermarkt en diverse ander klusjes.
D verwachting is dat we morgen gaan vertrekken naar de Azoren: 1800 nM in rechtelijn. Dat gaat dus zeker meer worden want we moeten laveren tussen de depressien in het noorden en de hoge druk gebiedn zonder wind in het zuiden. En die gebieden verplaatsen zich voortdurend. Dus als je straks op detracker ziet dat we een wiskey koers varen weet je nu waarom.
1800 nM met een gemiddelde (hopelijk!!) van 100 nM per dag betekend dat we ongeveer 18 dagen onderweg zullen zijn. Bestemming is Horta, omdat op Flores de marine weg gewaaid is en er nog gewerkt wordt aan een nieuwe en dus is daar de haven gesloten.

Onderweg zal ik ook oponregelmatige tijden wat schrijven, als er tenminste iets te schrijven valt.....???
Ik zal dan (nog) minder gaan letten op type fouten want op een bewgendschip maak ik er nog meer dan wanneer het rustig is. Vooral de spatie blijkt nogal eens te mislukken, dus die moeten jullie er zelfmaar tussen denken.

Groetn van ons drieen en tot later.

Groetjos


Sent from Iridium Mail & Web.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten