maandag 4 mei 2020

Yanmarschade


En dan we liggen weer vast voor een tijdje: motorschade. Bij MarineMax in New Passadena een buitenwijk van St Petersburg. Shopping mall om de hoek en op fietsafstand van Heike en Herwig. 




De nachtelijke overtocht van Apalachicola naar St Petes ging voortreffelijk. Wind schuin achter, eerst motor bij en later tot 24 knopen op het zeil. Op de wind gaan we steeds boven de 7 knopen. Het is wennen aan het schommelen na 6 weken stil liggen. Ook valt het niet mee om met die snelheid een grote tonijn binnen te halen, maar het lukt uiteindelijk.


Aan het eind van de middag begeeft de motor het. Overal olie, de peilstok is eruit gevlogen. Kan hem nergens vinden. Na een uur vis ik hem uit de met olie gevulde bilge. Misschien is het oliefilter verstopt, dat dat dan teveel oliedruk geeft en de peilstok uitwerpt. Nieuw filter, nieuwe olie. Bij het in de wind liggen op de motor voor het zetten van het 2e rif gaat het net lang genoeg goed. Als het rif er in zit stopt de motor andermaal. We kunnen zo niet op de motor de smalle onstuimige inlet bij St Petes nemen.




Via de US Coastguard (kanaal 22a) krijgen we contact met TowBoatUS. We zijn *Gold Member* en kunnen gratis naar binnen gesleept worden en naar een reparatiewerf gebracht worden. Naar welke werf wil je? Geen idee. Als we cellphone bereik hebben bel ik een uur  naar marinas en boatyards. Maar ze willen geen schepen of repareren niet en één marina wil geen oude schepen. Dan heeft BoatUS een yard voor ons gevonden: MarineMax.


Het slepen en aanleggen gaat professioneel en de mannen van de yard zijn vriendelijk en behulpzaam.




De volgende dag komt Chris, een ervaren monteur. Hij verdenkt al snel de eerste cilinder. Via de opening van de inspuiter bekijkt hij de binnenkant met een ding, dat ik als gastroscoop ken. De hypothese is, dat de cilinder een gat heeft en daardoor overduk in het carter heeft veroorzaakt, wat de olie explosie zou verklaren. Maar er is niks bijzonder in de cilinder te zien.


De tweede dag gaat het deksel van het blok en we zien de eerste cilinder treurig blijven liggen: zuiger pen of stang gebroken? Dat betekent een nieuw motorblok, dat is goedkoper dan repareren. We wachten de derde dag op de prijs, die de spares afdeling heeft kunnen maken bij de Yanmar dealer om de hoek. 




Het is regel, dat we van boord zijn als de monteur bezig is, dus zitten we met boek en laptop in een parkje aan het water en eten een lunch die we bij de Publix halen (croissants, aardbeien, Goudse kaas, chocomelk en IPA). Je kan klagen wat je wilt, maar ons leven is zo slecht nog niet.




Ik had een berichtje naar de Alapalachcola Times gestuurd om de stad en bewoners te bedanken voor ons verblijf. De redacteur heeft toen ons blog gelezen en vraagt nu of hij van gedeeltes een artikel mag maken. Komen we toch nog in de krant.

Het blijkt dat Yanmar ons cilinderblok niet  meer levert. Allison van de spares afdeling gaat nu alternatieven zoeken: of een complete nieuwe motor of een blok assembleren uit spares van Yanmar. Als een nieuwe motor niet heel veel duurder is, dan gaan we daar voor. Zal een goed gevoel geven, ook voor de terugreis.


Op maandagmorgen krijgen we de prijsopgave voor een nieuwe motor. Zo’n ding kost $10.000 en een werkuur kost hier $149. Er is niks aan te doen, want we willen dat het professioneel gedaan wordt en met garantie. Gewoon betalen en niet meer aan denken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten