zaterdag 30 mei 2020

Weg uit St Peterburg.


MarineMax houdt ons langer vast. Het niveau-tankje van de  koelvloeistof lekt, een ding van $10 en internationale  overmakingen is niet een sterk punt van onze ING. We worden bij dat laatste gehinderd door slechte data/wifi verbindingen. We liggen nu achter de grote botenloods. 



Maar mooi is dan weer, dat er in de hoek van de boatyard 2 zeilschepen staan, die gezonken waren en nu naar de schroot gaan. We halen er mooie lijnen, harpjes en blokken van af. Ook een houder om de BBQ aan de reling te monteren en divers gereedschap. Geef je duizenden dollars uit en kan je toch blij zijn met lijnen en blokken ter waarde van een paar honderd dollar.

En dan op zaterdag steken we eindelijk van wal, technisch en financiëel is alles in orde.  Ik maak een rondje over de werf en neem afscheid van een tiental mensen, die ik inmiddells aardig ken. Ik vraag om een T-shirt van MarineMax en krijg er twee en ook nog een poloshirt en ook nog twee petjes.

We gaan tegen een zuid-oostelijke wind in. We moteren en we willen ook moteren. De hele dag op 75%, dat schrijft de manual voor. Je hoort de motor niet, je voelt hem niet, hij start binnen één tel en we maken gemakkelijk 6 knopen. Na 50 uur mogen we helemaal los, langzaam en hard. Wel eerst de olie verversen.



Het gebied dat we doorkruisen wordt met de dag mooier, eilanden, kreken, prachtige mansions en grote baaien. Na 6 uur op de motor zoeken we een mooi ankerplekje en genieten van de rest van de middag. Helaas gaat de wind dan meestal liggen en wordt het erg heet.

Het is Memorial Day weekend, dat is zoiets als ons Hemelvaarts weekend. Het ís ons Hemelvaarts weekAend. Veel boten en sommige met grote Trumpvlaggen. It’s a free country...



Na vier dagen in de natuur gaan we aan een mooring liggen in Fort Meyers Beach, een badplaatsje dat nog op gang moet komen. De trolley naar de Publix is gratis en het is er kleurrijk en laid back. Mijn telefoon zegt: 30 graden and it feels like 37 graden. In de wind en in de schaduw is het heerlijk.


Van Fort Meyers loopt een kanaal naar de oostkust, die we niet kunnen nemen omdat onze mast te hoog is. Wij varen over een paar dagen langs Naples en de Everglades door naar de Keys en dan gaat het langs de Oostkust: Miami, Fort Lauderdale, Fort Pierce en ook Stewart, waar het eerder genoemde kanaal uitkomt. Het is wel zaak het weer in de gaten te houden, soms wil het hard waaien.



Na Fort Meyers zitten we weer op open zee. Wat een genot.

Ik hoor een sleepboot de zeilboot voor zijn boeg oproepen. Ik kijk op het scherm en we varen inderdaad 4 mijl voor een sleep. Ik meld me, en hoor dan: You asshole, are you stupid? Or what? Van schrik laat ik de microfoon uit mijn handen vallen. Blijkt, dat er nog een zeilboot dichter voor de sleepboot zit, een zeilboot zonder AIS. Er wordtr nog wat gescholden, motorboten bemoeien zich er ook even mee: Commercial traffic always has the right of way. Niet dus, in het hele COLREG komt het begrip commercial (beroeps) niet voor. Weer lijkt het erop dat Amerikanen weinig zeemanschap hebben en kanaal 16 gebruiken zoals Trump twitter gebruikt: Freedom of speech, je mag zeggen wat je wilt. En het lijkt er ook weer op dat ze niet vaak AIS op hun dure jachten hebben.

Maar het was een mooie tocht.

1 opmerking:

  1. Wij zijn een erkende geldschieter die in 2000 is opgericht. We bedienen meer dan 60 landen met meer dan 200.000 agentschappen over de hele wereld. Solliciteer voor zakelijke of persoonlijke leningen, schuldconsolidatie, woningkrediet, hypotheeklening, projectlening, voor meer informatie Bezoek ons vandaag nog! E-mail: lendingcashhelpdesk@gmail.com
    whatsapp : +91 9108256518

    BeantwoordenVerwijderen