vrijdag 17 augustus 2012

verwaaid in Camarinas

Het waait al drie dagen heel erg hard (gisteren vlagen van 50 knopen), de haven vult zich op, niemand vertrekt. Zes Fransen, vier Zweden, twee Duitsers, twee Britten en vier Nederlanders hangen wat rond, drinken bier, regelen uitstapjes naar Santiago de Compostella, werken aan de boot en drinken meer bier. Het Caribische gevoel begint een beetje te komen.
Vergeten we niet de Amerikaan, de Fin en de Zwitser te noemen, er ligt altijd 1 Zwitser, die je uitlegt dat hij niet uit Zwitserland is komen zeilen, maar dat zijn boot hier een ligplaats heeft. De Fin en de Amerikaan niet gesproken.
Gisteren zijn we met de genua naar la Coruna gereisd (er waren een paar naden losgegaan en de hoek was wat uitgescheurd). de bus vertrok om 06.30, en het was niet helemaal duidelijk waarvandaan, ergens bij een cafeetje...... gelukkig stond er nog iemand op de bus te wachten.

om 9 uur waren we bij de zeilmaker in la Coruna, bij de Seca marina. Afgesproken om de genua om 18.30 weer op te halen. de hele dag wat rondgesjouwd in la Coruna, mooi weer, maar harde wind.

met Genua weer naar het busstation, volgens de dienstregeling ging er nog een bus naar Camarinas om 19.45 maar die bleek niet verder te gaan dan een dorp 20 km van Camarinas. De buschauffeur sprak een paar mannen op straat aan om ons aan een taxi te helpen, een vrouw in de bus bemoeide zich er ook nog mee, en een van de mannen zei ons achter hem aan te lopen, wees naar een cafeetje en zei dat ze ons daar wel verder konden helpen. en ja hoor, de dame achter de bar belde en binnen 5 minuten kwam een taxichauffer naar buiten, sprak italiaans en zwitserduits.
Ook vandaag teveel wind, dus geklust aan de boot (de kuip gekit) en een stukje van een wandelroute gelopen.
We zijn er nog niet helemaal uit, morgen waait het volgens de gribfiles niet meer zo hard, maar de wind is wel pal tegen. zondag is er amper wind en maandag gaat het vanuit het noorden waaien. dus wachten we tot maandag en gaan dan weg met gunstige wind of vertrekken we morgen met wind tegen. of een tussenweg, morgen nog wat klussen en zondag weggaan. we zien wel. de meeste mensen in de haven zijn van plan om tot maandag te wachten.
Het is een leuke haven met een gezellig clubhuis waar je lekker kunt eten voor weinig geld. en het dorp is ook relaxed, dus niets mis mee om hier nog een even te blijven. maar ik wil ook wel weer een dagje zeilen.......
Morgen een barbecue,  Churrascada, in het clubhuis, calemares, cirurrasco, pattates voor € 10, de Zweden hebben zich al ingeschreven. De twee Fransen die om 10 uur met bier drinken zijn begonnen en rond deze tijd overgaan op witte wijn, ook.